Binnenland

SBS6 hekelt beleid rond sluikreclames

Het Commissariaat van de Media (CvdM) is bang dat commerciële omroepen het sluikreclameverbod gaan aanvechten. Dinsdag probeerde SBS6 bij de Raad van State onder een boete voor sluikreclame uit te komen.

ANP
17 July 2002 08:53Gewijzigd op 13 November 2020 23:41

Als SBS6 de zaak wint, vreest het CvdM dat de omroepen ongebreideld sluikreclames gaan uitzenden. SBS6 noemt die vrees echter stemmingmakerij.

De omroep benadrukt alleen de boete aan te vechten die het CvdM de zender heeft opgelegd voor sluikreclame in het programma Robijn Fashion Award. SBS6 vindt dat het commissariaat met twee maten meet. Het zou voor de commerciële omroepen veel strenger zijn dan voor de publieke.

Volgens het CvdM heeft SBS6 reclame gemaakt voor wasmiddel Robijn. Raadsman Weesing voert aan dat de camera constant gericht stond op het reclamebord en dat de naam Robijn Fashion Award 64 keer is genoemd. SBS6 stelt daartegenover dat er tijdens een voetbalwedstrijd gemiddeld duizend reclame-uitingen zijn. De zender meent dat het maken van gesponsorde programma’s onmogelijk wordt gemaakt. Ze wil niet „als politieagentje” optreden tegen de programmaproducenten. „Dan komt de creatieve vrijheid in het geding”, aldus de SBS6-jurist.

Uitspraak volgt binnen zes weken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer