Binnenland

Refoscholen willen eigen zmok-opvang

EDE - De reformatorische scholen voor speciaal onderwijs proberen, in samenwerking met scholen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen (zmok), leerlingen met gedragsproblemen zelf op te vangen.

Onderwijsredactie
28 June 2006 11:30Gewijzigd op 14 November 2020 03:53

Dat deelde directeur P. J. Westerlaken van de Ds. D. A. Detmarschool in Ede woensdagmorgen mee. De explosief groeiende gedragsproblematiek, waardoor binnen het zogeheten cluster 4 van het speciaal onderwijs lange wachtlijsten zijn ontstaan, staat woensdagmiddag op de agenda van de Tweede Kamer.„In de contacten met de cluster 4-scholen horen wij over die enorme toename”, zegt Westerlaken. „Het is niet meer te behappen. Steeds meer kinderen zitten sociaal-emotioneel in de knoei. Ook de groei van het aantal leerlingen met autisme of PPD-NOS is spectaculair. In hoeverre sprake is van betere diagnostiek of van werkelijke toename, zou onderzocht moeten worden. De toename van het aantal hulpvragen is echter een groot probleem.”

Volgens directeur G. Klein van de Rehobothschool, eveneens in Ede, kunnen niet alle leerlingen worden geholpen met reboundvoorzieningen en in het praktijkonderwijs. „We hebben al enkele keren meegemaakt dat een leerling doorverwezen moest worden naar een openbaar instituut. Dat is ontzettend triest, want hun gedrag blijkt daar nogal eens versterkt te worden door de wereldse omgeving, met als gevolg dat ze helemaal doorslaan. Daarom doen we er als reformatorische scholen alles aan om leerlingen met gedragsproblemen binnenshuis te houden. Een eigen zmok-school beginnen is niet haalbaar; er mogen in het speciaal onderwijs ook geen nieuwe scholen geopend worden. Samenwerking met een bestaande school is daarom een mooie oplossing: we vangen de leerlingen zelf op en krijgen de nodige hulp vanuit de regionale expertisecentra (rec’s).”

De Edese Detmarschool is daarvoor in overleg met het rec waarmee ook het Van Lodensteincollege samenwerkt voor zijn integratieklas voor leerlingen met gedragsproblemen. „Het zou mooi zijn als er een doorgaande lijn van ons project naar die klas ontstaat”, zegt Westerlaken. „Het rec staat hier heel positief tegenover.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer