Gedragscode voor energiebedrijven
DEN HAAG (ANP) - De energiesector en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) hebben een vrijwillige gedragscode voor klantenwerving opgesteld.
Energiebedrijven mogen onder de code geen misleidende informatie over concurrenten verspreiden en moeten klanten schriftelijk wijzen op de bedenktijd van zeven dagen. Ook voorziet de regeling in een klachtenprocedure.De grootste energiebedrijven, Essent en Nuon, zullen zich aan de gedragscode committeren, net als prijsvechter Oxxio. Ook de andere leden van EnergieNed, waarbij het merendeel van de Nederlandse energiebedrijven is aangesloten, zijn van plan de code voor de inwerkingtreding op 1 september te ondertekenen, zo liet de brancheorganisatie maandag weten.
De verkoop aan de deur en per telefoon wordt door een toenemend aantal energiebedrijven gebruikt. Sinds de liberalisering van de energiemarkt voor kleingebruikers in juli 2004 kunnen consumenten en kleine bedrijven zelf hun energieleverancier kiezen. In oktober vorig jaar riep de toezichthouder de energiebedrijven op met een gedragscode te komen.
De code is vrijwillig, maar de NMa kijkt met extra belangstelling naar bedrijven die de code niet ondertekenen. „Daar waar nodig zullen we niet aarzelen onze wettelijke bevoegdheden in te zetten.”
De meerwaarde van de code zit ook in de duidelijke klachtenregeling, aldus de NMa. „We zullen nauwlettend volgen of de gedragscode in de praktijk leidt tot minder gedupeerde consumenten.”
De Nederlandse Energie Maatschappij (NEM), die eind vorig jaar negatief in het nieuws kwam na klachten over zijn verkopers, wil zich ook aansluiten bij de gedragscode. Volgens directeur Harald Swinkels zijn de verkoopmethoden van de NEM inmiddels aangepast en voldoet het Rotterdamse bedrijf nu aan de voorgestelde gedragscode. „Zo wordt bijvoorbeeld elke klant die aan de deur wordt geworven later door ons nagebeld.”