Binnenland

Voorgeschiedenis A4

DEN HAAG (ANP) – Het heeft een halve eeuw geduurd, maar nu lijkt het er echt van te komen: de aanleg van de A4 door Midden–Delfland. De gemeenteraden van Vlaardingen en Schiedam gingen donderdagavond akkoord met een door minister Karla Peijs (Verkeer) aangepast plan. Daarmee lijkt de komst van 7 kilometer asfalt in het poldergebied onafwendbaar. De voorgeschiedenis in vogelvlucht:

23 June 2006 07:03Gewijzigd op 14 November 2020 03:52

1953– Voor het eerst duikt een „rijksweg bewesten Delft" op in een ambtelijke nota. Milieuliefhebbers zien de weg niet zitten, aangezien deze dwars door het fraaie polderlandschap en natuurgebied tussen Delft en Vlaardingen/Schiedam zal lopen.

1976

– De Tweede Kamer stemt tegen de aanleg van de snelweg. Het dijklichaam, waar de snelweg op moet komen te liggen, is ondertussen al wel aangelegd. Naast de milieuorganisaties ontpopt met name de gemeente Schiedam zich als geharnast tegenstander van de snelweg.

1985

– 3 december: de Tweede Kamer gaat alsnog akkoord met de aanleg van het ontbrekende stuk A4. Schiedam blijft echter dwarsliggen. Ruim dertig jaar na de eerste plannen behoudt de A4 de status van doodlopende weg.

2001

– 18 oktober: Verkeersgedeputeerde Marnix Norder van Zuid–Holland komt met een nieuw plan om de A4 door te trekken. Zijn plan voor een half verdiept aangelegde snelweg, met ruimte voor natuurontwikkeling en recreatievoorzieningen heeft niet alleen steun van diverse overheden, maar ook van milieuorganisaties en omwonenden, een unicum. De kosten worden geraamd op 1,1 miljard gulden (500 miljoen euro).

2003

– 1 december: De financiering van het project is nog niet rond. Minister Peijs trekt 210 miljoen euro extra uit om het plan alsnog uit te voeren. Het budget, dan 475 miljoen euro, blijkt nog niet toereikend om alle partijen tevreden te stellen.

2006

– 16 juni: Peijs blijkt bereid om samen met enkele andere overheden nog eens 100 miljoen euro extra in natuur en geluidsvoorzieningen te steken. Voorwaarde is dat de gemeenten in het gebied akkoord gaan met het convenant dat een en ander regelt.

– 22 juni: De gemeenteraden van Schiedam en Vlaardingen stemmen in met het convenant. Een dag eerder omarmde Delft de afspraken, mits de gemeente niet voor eventuele extra kosten opdraait.

– 23 juni: Vrijdag zetten minister Peijs en andere betrokkenen hun handtekening onder het akkoord. In 2008 begint de aanleg van het resterende stuk snelweg, dat alles bij elkaar 641 miljoen euro gaat kosten. De eerste auto’s gaan naar verwachting in 2013 rijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer