Schiedam en Vlaardingen ondertekenen A4–convenant
SCHIEDAM (ANP) – De gemeenteraden van Schiedam en Vlaardingen zijn donderdagavond akkoord gegaan met het collegevoorstel het convenant over de aanleg van de verlengde A4 te ondertekenen. Aangezien Delft woensdag al akkoord ging, zullen vrijdag alle betrokken gemeenten hun handtekening zetten.
In Schiedam waren alle fracties voor, op GroenLinks na. Het tweede deel van het voorstel van burgemeester en wethouders van Schiedam werd ook aangenomen. Dat houdt in dat de gemeente zich onverminderd blijft verzetten tegen de aanleg van de rijksweg en blijft zoeken naar alternatieven.Schiedam zal dus vrijdag in Den Haag het conceptconvenant tekenen, maar eist wel net als Delft, dat woensdag akkoord ging, dat minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat zich houdt aan de voorwaarden zoals een verdiepte ligging van de weg en een overkapping bij Schiedam en Vlaardingen. Schiedam zal vrijdag op initiatief van de PvdA–fractie een zogenaamde ’side letter’ overhandigen waarin staat dat Schiedam niet in hogere kosten van de aanleg zal bijdragen.
De gemeenteraad van Vlaardingen heeft aangegeven tegen de aanleg van de verlengde A4 te zijn, maar voelt zich niet geroepen een beslissing over de aanleg tegen te houden. De fracties in de raad waren ervan overtuigd dat het convenant de beste garanties biedt voor een kwalitatief goede rijksweg.
Zowel Schiedam als Vlaardingen heeft als motto dat de A4 niet te zien, niet te horen en niet te ruiken mag zijn. In het voorstel van minister Peijs vinden ze daarvoor garanties.
Werkgeversvereniging VNO–NCW is dolblij dat de A4 nu kan worden doorgetrokken. „Dit is fantastisch nieuws", aldus een woordvoerder van de werkgeverskoepel. „We zijn diep gelukkig dat na vele decennia praten de schop nu eindelijk de grond in kan. Deze weg gaat andere knooppunten in de regio ontlasten. Het verkeer richting de Rotterdamse haven en Zeeland zal profiteren van deze bypass".
Milieudefensie legt zich nog niet neer bij de komst van het nieuwe stuk snelweg.,Wij gaan zeker juridische stappen ondernemen", kondigde een zegsman van de milieuorganisatie aan. „Bij het Kethelplein worden de normen voor luchtkwaliteit nu al overschreden. Als die weg er komt, komen er ook meer auto’s bij op dat knooppunt en ontstaat er dus ook meer luchtvervuiling. Dat heeft weer negatieve gevolgen voor de gezondheid van de bewoners van de vele flats in de omgeving."