Vleugje humor in blad voor dikkerds
AMSTERDAM (ANP) - Het nieuwe magazine [d]Ik voor dikke vrouwen moet tot een nuchterder kijk op de maatschappelijke discussie over overgewicht leiden.
Het blad wil naast psychische en medische verhalen over dik zijn ook artikelen over mode, lifestyle, beweging en achtergronden daarvan brengen. Dat stelt hoofdredactrice Hilde Kreuze.Kreuze liep al een tijd met het idee rond een „informatief en objectief magazine” voor dikke vrouwen op de markt te brengen. Ze heeft zelf ruim 100 kilo gewogen. Tijdens een vermageringsoperatie twee jaar geleden kwam ze erachter dat het onderwerp overgewicht altijd gepaard gaat met veel negativisme en belerende woorden.
„Het werd tijd voor een vernieuwende en constructieve kijk op overgewicht in het algemeen en dikke mensen in het bijzonder”, aldus Kreuze.
Ze wijst op de huidige bevolkingscijfers waaruit blijkt dat 10 procent van de Nederlanders aanmerkelijk te dik is. „Er wordt zelfs gesproken over een obesitasepidemie. [d]Ik onderscheidt zich door in te gaan op de psychische en de medische aspecten van het dik zijn. Maar ook onderwerpen als mode, lifestyle, achtergronden en beweging komen aan bod. In een heldere toonzetting, met een vleugje humor.”
Kreuze wil het probleem van te dik zijn niet uit de weggaan en in de kolommen ook aandacht besteden aan de mogelijkheden om er wat aan te doen. Zo staat in het eerste nummer een artikel over vermageringschirurgie. „Op die manier willen wij mensen iets meegeven. De keuze bepalen mensen zelf. Wij weten ook wel dat overgewicht maatschappelijk en individueel een probleem is, maar de manier waarop daar nu mee wordt omgegaan draagt niet bij aan de verbetering van de situatie.”
De hoofdredacteur bekritiseert de opvatting dat dikke mensen veel geld kosten en zwaar drukken op de algemene lasten. „Dat zal wel zo zijn, maar toch moet het tij worden gekeerd. Te zware mensen een schuldgevoel aanpraten, iedere keer ter verantwoording roepen en hameren op afvallen, draagt niet bij aan het proces om af te vallen.”
Het blad is bedoeld voor de „ontwikkelde, kritische, eigenwijze en zelfbewuste dikke vrouw met humor” in de leeftijd van 20 tot 60 jaar. Het verschijnt vijf keer per jaar, wordt verspreid onder abonnees en is ook verkrijgbaar bij grotematenmodewinkels, de wachtkamer van de huisarts en de afvalclub.