Zeeland wil door met WCT
MIDDELBURG - Het Zeeuwse provinciebestuur wil door met de aanleg van een containerterminal aan de Westerschelde in het industriegebied Vlissingen-Oost. Dat hebben Gedeputeerde Staten dinsdagmiddag besloten.
Plannen voor de zogeheten Westerschelde Container Terminal (WCT) bestaan al jaren. Een eerdere versie werd in 2003 door de Raad van State afgeschoten, onder meer omdat niet duidelijk was of er geen natuurverlies zou optreden. Na nieuwe onderzoeken komt Zeeland nu met een ten opzichte van 2003 aangepast plan.In het nieuwe plan wordt de kade 2 kilometer lang, in plaats van de oorspronkelijke 2600 meter. Hierdoor wordt het natuurgebiedje De Kaloot deels ontzien. Het strand van De Kaloot is een belangrijke vindplaats van fossielen. Dit gedeelte zal echter grotendeels verdwijnen als de WCT wordt aangelegd.
De Raad van State verwierp het vorige plan ook omdat de provincie niet goed had gekeken naar de gevolgen voor omwonenden. In de nieuwe versie is dat wel gebeurd. Daarbij had de provincie de wind mee: vanwege de verdieping van de Westerschelde krijgt Zeeland geld om de weg naar de Westerscheldetunnel breder te maken. Ook heeft ProRail plannen om aanpassingen aan het spoor te doen. Volgens gedeputeerde H. van Waveren zijn met die voorstellen veel van de ongemakken verminderd.
Het provinciebestuur verwacht dat de terminal in 2011 in gebruik kan worden genomen, in eerste instantie vooral als overslaghaven. Daarna kan de WCT ook worden uitgebreid tot verwerkingshaven. De terminal zal volgens de provincie in het begin 850 directe banen opleveren. Na de uitbreiding kan dat oplopen tot 1300.
Om de WCT mogelijk te maken moeten Provinciale Staten in september beslissen of het omgevingsplan wordt aangepast. Daarna moet de gemeente Vlissingen het bestemmingsplan van het gebied nog veranderen.
Havenbedrijf Zeeland Seaports is verheugd over het voornemen door te gaan met de aanleg, waardoor grotere zeeschepen kunnen aanmeren. Bedrijfsvoorzitter Maria le Roy, tevens gedeputeerde, is vooral blij met de WCT als overslaghaven. „We zijn nu afhankelijker van de aan- en afvoer van producten voor bestaande industrie in Zeeland. Daardoor zijn we kwetsbaar. Nu komt er een nieuwe functie bij: de logistieke.”
Zeeland Seaports is volgens de voorzitter momenteel al druk bezig met voorbereidingen op zijn logistieke functie. „We moeten vooral de aantrekkelijkheid van werken in de havens en in de logistiek verhogen. Er komen namelijk heel veel banen bij. Gelukkig zie ik een positieve grondhouding om me heen. Ouders nemen hun kinderen mee naar de havens om te laten zien wat er gebeurt. Er is weer toenemende belangstelling voor het werk in de havens.”
De Zeeuwse Milieu Federatie en Milieudefensie, die drie jaar geleden succesvol bij de Raad van State in beroep gingen tegen het toenmalige plan, kunnen nog niet reageren op het Zeeuwse voornemen. Zij willen eerst het nieuwe voornemen bestuderen.
Containerterminal
Zeeland met gewijzigd plan verder met aanleg terminal.
- Natuurgebiedje De Kaloot in nieuwe plan deels ontzien.
- Provincie verwacht ingebruikname in 2011.
- Terminal levert maximaal 1300 banen op.