SVM biedt filter voor mobiele telefoon aan
NUNSPEET - De Stichting Verantwoord Mediagebruik (SVM) gaat dit najaar gefilterd internet voor mobiele telefoons aanbieden. Ouders kunnen daarmee onder andere toezicht houden op het bel- en sms-gedrag van hun kinderen.
Mobieltjes worden in toenemende mate gebruikt om te mailen en te surfen. Voordat deze ontwikkeling maatschappelijk doorbreekt, wil de SVM de bestaande filtertechniek geschikt maken voor internetdiensten via mobieltjes. De stichting start het liefst aan het begin van het schooljaar, maar uiterlijk in oktober.Ouders krijgen met een SVM-abonnement mogelijkheden om vooraf een plafond in te stellen op het bellen en sms’en van hun kinderen. Daarbij wordt het ook mogelijk een ’witte’ lijst op te stellen van vooraf geselecteerde nummers, terwijl dubieuze 0900-nummers kunnen worden geblokkeerd. Bovendien kunnen abonnees een gezinsabonnement aanschaffen met meerdere sim-kaarten. Een gezin krijgt daarmee één factuur, waarop de afzonderlijke belkosten staan vermeld.
De SVM is bezorgd over de gevaren van internet via mobieltjes. „De gevaren zijn groter dan internet via een pc”, aldus SVM-woordvoerder Bert Jan Peters maandagmorgen. „Pc’s staan vaak nog in een huiskamers of in een beschermde omgeving. Bij mobiele telefonie ontbreekt elke vorm van sociale controle.” Volgens Peters kunnen jongeren binnenkort op het schoolplein videoclips en tv-programma’s bekijken. Leveranciers van geweldgames en erotische diensten zien enorme mogelijkheden.
De kosten van een abonnement bedragen circa 15 tot 20 euro per maand. Het grote voordeel is dat deelnemers onderling gratis kunnen bellen. Telefoontjes naar niet-deelnemers kosten zo’n 15 cent per minuut. „Wij willen marktconforme tarieven aanbieden.”
Om het project van de grond te krijgen, heeft de SVM 120.000 euro geld nodig. De stichting, eigenaar van Kliksafe, is maandagmorgen een giftenactie gestart in de gereformeerde gezindte. Het project gaat pas van start zodra het geld binnen is.
Peters verwacht binnen een halfjaar en bij zo’n 1000 abonnees break-even te draaien, met anderhalf jaar en 2000 tot 2500 abonnees zouden de kosten eruit kunnen zijn. „Schattingen zijn heel lastig te maken.” SVM voert „goede gesprekken” met de Erdee Media Groep over samenwerking. Peters wil daar nog niet op vooruitlopen. De Erdee Media Groep wil dit najaar mobieltjes en gezinsabonnementen aan abonnees aanbieden.
Voor de technische uitvoering werkt SVM samen met MEC Solutions in Almere.