Economie

Grolsch door Amerikaanse deal naar top van bekendste bieren

ENSCHEDE (ANP) – De bierbrouwer Grolsch schuift de komende jaren als merk richting de top tien van bekendste biertjes in de wereld. Daarbij wordt de brouwer uit Enschede geholpen door een nieuwe samenwerking met de gigant Anheuser–Busch, die de verkoop van Grolsch in de Verenigde Staten op zich neemt. „Een verdubbeling of verdrievoudiging van onze afzet in enkele jaren moet volgens Anheuser–Bush tot de mogelijkheden behoren", aldus Grolsch–topman Ab Pasman in een interview met het ANP.

16 June 2006 14:19Gewijzigd op 14 November 2020 03:51

„Dit versterkt onze positie. Nu staan we qua internationaal volume op de achttiende plek. De afstand tussen ons en nummer tien is niet zo groot, zodat ik deze uitspraak durf te doen. Het betekent dat we groeien buiten Nederland".Grolsch is een relatief kleine speler in de mondiale bierwereld. „In de internationale consolidatie onder de bierbrouwers speelt Grolsch geen grote rol", vertelde Pasman. „Daardoor kunnen wij geen tientallen miljoenen in productontwikkeling steken. Wij moeten het hebben van samenwerking met andere bedrijven zoals die met Anheuser–Bush. Dat willen we ook in productontwikkeling doen".

Grolsch werkte samen met Philips aan het thuistapsysteem PerfectDraft. Dat apparaat kwam ruim een jaar na de Beertender van Heineken en Krups op de markt. „Ik weet hoe lang Heineken ermee bezig is geweest. Grolsch kan zich dergelijke dure innovaties alleen niet veroorloven. Dat moet je op een andere, slimmere, manier doen".

Pasman wil geen details van mogelijke vernieuwingen noemen. „We werken op het gebied van productontwikkeling samen met universiteiten. We zijn ook met andere partners bezig en hebben dus nog een aantal potjes op het vuur".

Dit alles moet ervoor zorgen dat Grolsch zijn zelfstandigheid behoudt. „We moeten het zelf verdienen en onze aandeelhouders ten dienst zijn. Onze samenwerking in de VS is goed door de markt opgepakt. De potentiële waarde is herkend. Nu moeten we het nog wel waarmaken".

Om overeind te blijven, moet het bedrijf dus geld verdienen. Sinds een jaar of tien drinkt de gemiddelde Nederlander steeds minder bier. „Het komt erop neer dat bier terrein verliest aan andere dranken als wijn en frisdranken. Met bier is vanuit het beeld van consumenten in honderden jaren niet veel gebeurd. Concurrerende dranken kwamen met allerlei vernieuwingen. Dan is het niet vreemd dat de consument naar andere dingen kijkt".

Nu ziet Pasman dat andere grote brouwers in de wereld meer aandacht besteden aan innovaties. „Thuistapsystemen zijn een duidelijke innovatie, ons Weizen is er ook een voorbeeld van. Ik verwacht meer dynamiek. Een dalende trend buig je niet zomaar. Ik heb goede hoop dat we met elkaar de markt voor bier in dit land in enkele jaren kunnen stabiliseren en zelfs ombuigen".

De afgelopen periode had Grolsch niet alleen te maken met minder drinkende Nederlanders, maar ook nog eens met de prijzenoorlog in de supermarktwereld. Voor de prijzenslag die eind 2003 losbrak, kostte een krat Grolsch ongeveer 10,50 euro. Op het dieptepunt was dat 7 euro en nu ligt de prijs boven de 9 euro. „In het heetst van de strijd is er veel waarde verdampt. Misschien zijn de scherpe kanten van de supermarktoorlog er nu even vanaf. Dat heeft ook te maken met consumenten. Die klagen richting supermarkten over te scherpe saneringen in het assortiment. Consumenten willen kiezen. Daarom denk ik dat er de komende jaren wel iets verandert".

Grolsch moet het in Nederland niet alleen hebben van de supermarkten. De bierbrouwer wil juist sterker groeien in de horeca. De brouwer heeft een marktaandeel van 14 procent in de Nederlandse biermarkt. In de supermarkten is dat enkele procenten hoger en in de horeca juist iets lager. „Ideaal is een gelijk aandeel in elke sector. We winnen jaar in jaar uit iets terrein in de horeca. In het thuisverbruik zien we de ontwikkeling dat de huismerken aandeel afsnoepen van a–merken". Mede hierdoor verloor Grolsch vorig jaar iets terrein in de supermarkten.

Pasman denkt echter dat die huismerken niet spectaculair meer groeien. Ze doen ongeveer een kwart van de supermarktverkopen. „Hun aandeel zal de komende jaren licht klimmen. Wij spelen aan de bovenkant van de markt. Ik denk dat zowel de onderkant als de bovenkant van de markt verder groeien. Het middensegment krijgt het moeilijk".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer