Economie

Albert Heijn start cholesterolstrijd

AMSTERDAM (ANP) - Supermarktketen Albert Heijn zoekt de confrontatie met voedingsmiddelenproducent Unilever op het gebied van gezondere levensmiddelen. Albert Heijn presenteerde donderdag drie cholesterolverlagende producten onder de vlag van zijn huismerk.

16 June 2006 09:51Gewijzigd op 14 November 2020 03:51

Unilever ligt met Becel pro.activ in de schappen van de super. De cholesterolverlagende artikelen van Albert Heijn, margarine, drinkyoghurt en yoghurt, zijn echter 15 procent goedkoper. Volgens de supermarktketen zijn cholesterolverlagende producten nu bereikbaar voor een brede groep consumenten.Unilever maakt zich weinig zorgen over de actie. „Het komt aan op onze eigen kracht”, aldus het bedrijf in een reactie. „Als het om je gezondheid gaat, kies je voor een vertrouwd product. Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland kiezen voor pro.activ. Wij hebben eigen kennis opgebouwd. Onze jarenlange ervaring maakt het merk sterk.”

Albert Heijn heeft een farmaceutisch bedrijf in Canada gevonden dat het product Reducol heeft ontwikkeld. Het bedrijf claimt dat met 1,8 gram per dag het slechtecholesterolgehalte met ongeveer 10 procent kan dalen. Reducol kan niet alleen in margarine of yoghurt, maar ook in kaas en chocolade worden gebruikt. Albert Heijn sluit niet uit op termijn met meer gezondere producten te komen.

Opvallend is dat de twee yoghurtproducten niet in aanmerking komen voor het Gezonde Keuze Klavertje, dat de supermarktketen vorig jaar introduceerde als gezondheidssymbool voor levensmiddelen. „Aan de yoghurtproducten is suiker toegevoegd”, verklaarde voedingsspecialist Simone Hertzberger van Albert Heijn. „Het gebruik van een alternatieve zoetstof maskeert onvoldoende de smaak van de cholesterolverlagende toevoeging. Smaak is belangrijk. Mensen moeten het product natuurlijk wel kopen.”

De cholesterolverlagende producten van Albert Heijn lijken qua uiterlijk niet op die van Unilever. Beide partijen stonden vorig jaar voor de rechter omdat Unilever vond dat de verpakkingen van enkele AH-huismerken leken op zijn A-merken. Die kwestie is uiteindelijk geschikt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer