Aluminiumgebruik helpt tegen luchtvervuiling
AMSTERDAM (ANP) - In vergelijking met vier jaar terug zit in de gemiddelde personenauto 16 procent meer lichtmetaal. Op deze manier probeert de auto-industrie de strijd tegen luchtvervuiling te winnen. Lichtere auto’s consumeren minder brandstof.
Dat blijkt uit gegevens van ’s werelds grootste aluminiumleverancier Alcoa.Aluminium weegt ongeveer een derde van staal. Door dit metaal te gebruiken kunnen de autofabrikanten gewicht besparen zonder concessies te doen aan ruimte, luxe of veiligheid.
Een goed voorbeeld van de trend is de nieuwe Audi TT. Bijna 70 procent van zijn carrosserie is van aluminium. Zo komt het totaalgewicht van het frame op 206 kilo. Zou er alleen staal zijn gebruikt, dan was de auto bijna 100 kilo zwaarder geweest.
De nieuwe TT is zo’n 20 kilo lichter dan zijn voorganger, ondanks de toegenomen grootte en de extra veiligheidsvoorzieningen. Ter vergelijking: de nieuwe Volkswagen Golf is ten opzichte van het vorige model zo’n 70 kilo zwaarder.
Audi gebruikt in de TT vooral aluminium met het doel de auto de nodige sportiviteit te verschaffen. Hoe lichter een auto is, hoe levendiger hij rijdt. Maar natuurlijk zorgt gewichtsbesparing ook voor een geringer brandstofverbruik en een lager ingeschaalde houderschapsbelasting.
Toch worden verreweg de meeste auto’s van staal gemaakt. Waarom? „Aluminium is duurder dan staal en er is meer tijd nodig voor de bewerking ervan. Dus is het economisch niet zo snel rendabel dit lichtmetaal te gebruiken. Vandaar dat je grote hoeveelheden aluminium vooral in topmodellen tegenkomt”, verklaart dr. Jochem Heizmann, lid van de raad van bestuur van Audi AG.
Het gebruik van aluminium in de auto-industrie groeit snel. In een gemiddelde personenauto zit nu al 16 procent meer aluminium dan in 2002. Dat signaleert Misha Riveros-Jacobson, president van Advanced Transportation Systems van aluminiumleverancier Alcoa.
Deze ontwikkeling wordt mede ingegeven door het streven van de auto-industrie om in 2008 de gemiddelde schadelijke uitstoot van kooldioxide gereduceerd te hebben tot 140 gram per kilometer. Een lager wagengewicht maakt dat doel sneller bereikbaar. Om massa in beweging te krijgen, is immers brandstof nodig. Hoe minder kilo’s, hoe lager het gemiddelde brandstofverbruik. Dat zorgt bovendien voor een gunstiger milieulabel, wat de kopers straks -per 1 juli worden de verbruikslabels van kracht, die relatief onzuinige auto’s straffen met een bpm-boete- honderden euro’s bespaart.
Toch zal staal niet verdwijnen. In een dunne plaatvorm biedt dit metaal een hogere stijfheid, wat onmisbaar is om torsie (het ”wringen” van de carrosserie) tegen te gaan en om de noodzakelijke bescherming te bieden bij ongevallen. Aluminium komt vooral op plaatsen te zitten waar gemakkelijk gewichtsbesparing te boeken is. Zo behouden de auto’s hun veiligheid, terwijl ze minder wegen.