Compact station aan Hanzelijn bij Kampen
KAMPEN - Kampen krijgt een compact station aan de Hanzelijn. Dat blijkt uit het maandag gepresenteerd voorlopige ontwerp van het toekomstige station Kampen-Zuid.
De Hanzelijn, die Zwolle en Lelystad met elkaar verbindt, moet in 2012 langs de zuidkant van Kampen lopen. Daar komt dan ook een station, dat geschikt is voor stoptreinen. Het huidige station bij het centrum van de stad blijft waarschijnlijk bestaan als onderdeel van een lightrailverbinding.Het nieuwe station wordt een sober en compact gebouw. Het bestaat hoofdzakelijk uit een trappenhuis met lift, opgebouwd uit bakstenen en glas. Ook is er een doorgang onder de spoorlijn. De halte krijgt twee zijperrons, die op ongeveer 8 meter hoogte liggen. Dat komt doordat de Hanzelijn ter hoogte van Kampen op een talud ligt. Aan beide zijden van het station is rekening gehouden met de komst van parkeerplaatsen, fietsenstallingen en bushaltes.
Het station krijgt in principe alleen een in- en uitgang aan de noordoostzijde. Omdat de andere kant van het gebouw naar de toekomstige snelweg A50 ligt, wordt ook die zijde stijlvol afgewerkt.
Voor het ontwerp tekent ir. Rob Stringa van het Utrechtse architectenbureau Studio SK. Dat ontwierp eerder onder meer de stations van Barendrecht, Den Bosch en Boxtel.
De aanleg van de Hanzelijn start in december met het boren van een tunnel onder het Drontermeer. Volgend jaar zomer worden veel grotere delen van het traject Zwolle-Lelystad onder handen genomen. De lijn moet in december 2012 in gebruik genomen worden.