Binnenland

Van Geel: Meer geluid bij Schiphol

DEN HAAG - Staatssecretaris Van Geel van Milieu accepteert dat mensen die dicht bij Schiphol wonen, meer last krijgen van vliegtuiggeluid als de luchthaven groeit. Hij blijft wel vasthouden aan zijn voorwaarde dat de totale geluidsoverlast rond Schiphol moet afnemen.

Redactie politiek
8 June 2006 11:29Gewijzigd op 14 November 2020 03:49

Dat zei de staatssecretaris woensdag in reactie op een rapport van het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP). Het bureau stelt daarin dat een keus tussen milieu en economie in de toekomst van Schiphol onvermijdelijk is. De luchthaven kan niet groeien zonder een toename van de geluidsoverlast en de risico’s in het naastgelegen gebied.De staatssecretarissen Van Geel en Schultz (Verkeer) besloten onlangs dat het aantal starts en landingen op Schiphol op termijn kan doorgroeien naar 600.000 per jaar. Als vliegtuigen dan kiezen voor andere aanvliegroutes en als er minder nachtvluchten zijn, kan die groei samengaan met 15 procent minder geluidsoverlast in de wijde omgeving van Schiphol.

De PvdA reageerde woensdag heel wat minder optimistisch op het MNP-rapport dan Van Geel. Kamerlid Samsom noemde de studie een „klap in het gezicht van het kabinet.” Hij wijst er op dat ongeveer 10.000 woningen in de directe omgeving van Schiphol te maken zullen krijgen met meer geluidsoverlast.

De Kamer hoorde donderdag tal van deskundigen over het Schipholbeleid. Aan de vooravond van die hoorzitting kwam niet alleen het MNP met een rapport, ook het Centraal Planbureau (CPB) presenteerde een studie, getiteld ”Geluidsnormen voor Schiphol”. Daarin stelt het CPB dat de geluidsoverlast rond de luchthaven met relatief goedkope maatregelen kan worden gereduceerd. Met geluidsarmere toestellen, aangepaste vliegroutes en minder nachtvluchten is een geluidsreductie van 3 decibel mogelijk.

Een grotere geluidsreductie (van meer dan 3 decibel) betekent hogere kosten voor de „zeer grote groep Nederlandse luchtreizigers dan de baten hiervan voor de omwonenden”, aldus het CPB. Extra kosten van passagiers bestaan bijvoorbeeld uit duurdere tickets of extra reiskosten om gebruik te maken van een andere luchthaven.

Bij de analyse van geluidsmaatregelen voor luchthavens wordt „meestal alleen” aandacht besteed aan de vermindering van de geluidshinder voor omwonenden, aldus CPB-onderzoeker Mark Lijesen.

Over de extra kosten voor de passagier wordt doorgaans alleen heel abstract gesproken. Het CPB wil in dit „verkennende onderzoek” de kosten van verschillende geluidsbeperkende maatregelen in kaart te brengen, door deze te vergelijken met de extra kosten voor reizigers. Daarmee kan worden bepaald welke maatregelen effectief zijn.

Met andere landingsprocedures is een geluidswinst van 1 decibel te behalen, terwijl de kosten van deze maatregel beperkt zijn. De baten bedragen volgens berekeningen van het CPB ongeveer 40 miljoen euro per jaar voor de eerste decibel geluidsreductie. Daar staan kosten tegenover tot 15 miljoen euro voor de luchtvaartsector, die deze kosten doorberekent aan zijn passagiers.

Het huidige geluidsniveau van Schiphol bedraagt ongeveer 61,9 decibel. De norm in 2005 was 63,6 decibel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer