Groei Schiphol stuit op kritiek
DEN HAAG (ANP) – Deskundigen zetten vraagtekens bij het kabinetsbesluit om Schiphol verder te laten groeien. Het kabinet zou niet realistisch zijn, en maatregelen om de geluidsoverlast terug te dringen kunnen leiden tot hogere ticketprijzen.
Donderdag praat de Tweede Kamer met deskundigen en belanghebbenden zoals KLM, Schiphol, milieuorganisaties en omwonenden over de toekomst van de luchthaven. Een dag voor die bijeenkomst kwamen het Milieu– en Natuurplanbureau (MNP) en het Centraal Planbureau met kritische rapporten.Het CPB concludeert dat het mogelijk is om de geluidsoverlast van Schiphol met meer dan 3 decibel relatief goedkoop terug te dringen, onder meer door stillere aanvliegroutes en de inzet van geluidsarmere vliegtuigen. Omwonenden profiteren hiervan, maar de kosten voor alle Nederlanders die wel eens vliegen, gaan omhoog. De luchtvaartsector zal zijn investeringen immers verrekenen in de ticketprijs.
Uit de studie van het MNP blijkt dat het kabinet zich onmogelijke doelen stelt als het gaat om Schiphol. Volgens de onderzoekers is het niet realistisch om aan te nemen dat groei van de luchthaven gepaard kan gaan met gelijkblijvende geluidsoverlast voor mensen die dichtbij Schiphol wonen én met een aanzienlijke afname van de vliegtuigherrie voor diegenen in verderaf gelegen gemeenten (’buitengebied’). Deze doelen zijn naar de overtuiging van het MNP „niet alle drie gelijktijdig haalbaar".
Het kabinet heeft eind april voorstellen gedaan over de toekomst van Schiphol. Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) zei destijds dat het aantal vluchten per jaar mag toenemen van ruim 400.000 nu tot 520.000. Maar een verdere uitbreiding is afhankelijk van harde afspraken. Die moeten dit najaar gegoten worden in een convenant, waarin Schiphol en andere partijen zich vastleggen op maatregelen om de geluidshinder voor omwonenden zoveel mogelijk terug te dringen.
Staatssecretarius van Milieu Pieter van Geel benadrukte eerder al dat de totale geluidsoverlast in de toekomst niet mag toenemen. „We willen afspraken die handhaafbaar zijn. Anders zijn het maar vage beloftes", zei de bewindsman.
De linkse oppositie, omwonenden en milieuorganisaties oordeelden vernietigend over de plannen van het kabinet. De rapportages van het CPB en het MNP verschaften GroenLinks nieuwe munitie. Volgens fractiewoordvoerder Wijnand Duyvendak moet het kabinet zijn Schipholbesluit herzien. Van Geel stelde op zijn beurt echter dat de visie van het MNP niet afwijkt van die van het kabinet.