Buitenland

Barroso wil bestemmingsplan voor Europese zee

BRUSSEL (ANP) – Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie wil veel meer aandacht voor de zee. Nu nemen overheden en diensten nog te veel hapsnap maatregelen, terwijl dat beter samenhangend kan.

7 June 2006 14:58Gewijzigd op 14 November 2020 03:49

Hij stelt voor om een soort bestemmingsplan voor de Europese zeeën te maken. Landen moeten daartoe met elkaar overleggen over de aanleg van pijplijnen, windmolens of de bepaling van scheepsroutes of visgronden. Brussel wil de EU–landen helpen bij de ruimtelijke ordening van de zee, maar niet zelf bepalen waar de windmolens in zee moeten komen.Barroso presenteerde woensdag in Brussel zijn langverwachte rapport over een nieuw maritiem beleid in de EU. Volgens hem zijn er nog veel kansen voor belangrijke sectoren als scheepvaart en kusttoerisme. Concrete voorstellen doet hij nadat hij een jaar lang reacties heeft verzameld op het rapport.

De Portugees Barroso vindt dat Europa eigenlijk al eerder had moeten beginnen met een eigen maritiem beleid. „Is het niet vreemd dat de VS, Canada, Australië en Japan al lang een strategie hebben voor oceanen en wij niet? Ik vind dat wel vreemd", zei Barroso. „Het grootste deel van onze planeet bestaat toch uit water.

Hij stelde dat scheepvaart veel belangrijker is voor Europa dan mensen denken. „Van alle schepen op de wereld is 40 procent Europees. Van de handel met de EU gaat 90 procent over zee. Van alle olie in Europa komt 40 procent per schip", zo somde Barroso op.

Het idee voor een Europees maritiem beleid kreeg Barroso in zijn vorige baan als premier van Portugal. Daar bleek het naar zijn zeggen een succes. Bij zijn aantreden in Brussel bombardeerde hij de Europees Commissaris van Visserij, de Maltees Joe Borg, al met het nieuwe vakgebied ’maritieme zaken’. Inmiddels heeft ook Polen een minister voor martieme zaken.

Europarlementslid Dorette Corbey vindt het rapport „te weinig concreet". Ze mist initiatieven voor bijvoorbeeld visreservaten. Maatregelen om schepen milieuvriendelijker te maken hadden niet misstaan, vindt ze. „Schepen nemen nu bijvoorbeeld ballastwater in om in balans te blijven. Dat leidt ertoe dat water uit de Indische of Stille Oceaan in de Noordzee komt, met allerlei diertjes en plantjes die hier geen natuurlijke vijanden hebben. Zo hebben we in Zeeland nu last van de Japanse oester".

CDA–Europarlementslid Albert Jan Maat is wel blij dat het rapport er komt. Hij meent dat het nu niet helder is wie wat moet doen bij een ramp op zee. Maat vraagt wel een praktische anap bij overleg over bijvoorbeeld pijpleidingen. „Het is onnodig om op allerlei dingen nog een Brussels stempel te zetten".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer