Schiphol krijgt nieuw beveiligingsnetwerk
Op Schiphol komen bovenop de huidige 1200 camera’s honderden nieuwe en slimme camera’s erbij om het hele terrein van de luchthaven in de gaten te houden. Bovendien worden deze camerabeelden voortaan gebruikt door een flink aantal publieke en private organisaties en diensten, zoals de politie, douane, Openbaar Ministerie, Koninklijke Marechaussee en vliegmaatschappijen.
Minister Piet Hein Donner (Justitie) gaf woensdag het startsein van het platform Beveiliging en Publieke Veiligheid Schiphol (BPVS). Daarin werken voor het eerst publieke en private partijen met elkaar samen om de veiligheid en beveiliging van de luchthaven en de burgerluchtvaart te vergroten. Nu zijn de beelden nog van de luchthaven zelf. Door de nieuwe camera’s en technieken kan doelmatiger toezicht komen op alle relevante plekken van het 4000 hectare grote terrein, aldus Schiphol–directeur Gerlach Cerfontaine. Deze maand wordt het systeem in gebruik genomen en eind 2007 moet het volledig operationeel zijn. De beelden komen samen in een ’service–bus’ waar de diensten op inpluggen om hun eigen deel eruit te halen.
Doel is beter op te kunnen treden tegen georganiseerde criminaliteit, terrorisme en illegale immigratie. Maar de kans wordt ook groter dat kleine criminaliteit, zoals diefstal, wordt gesignaleerd en aangepakt.
Door het nieuwe en slimme netwerk blijft straks niets of niemand meer onopgemerkt. De camera’s hangen boven de treinperrons en passagiersruimten maar ook in de bagagekelder, bij de laadplatforms en toegangshekken. Ze kunnen zo worden ingesteld dat zij uit de grote massa bepaalde personen, onverwachte bewegingen of juist stilstaande voorwerpen kunnen oppikken. Ook kentekens worden gescand.
Het platform vloeit voort uit de aanbevelingen van de commissie–Oord die vorig jaar de beveiliging van Schiphol onder de loep nam. Aanleiding waren incidenten als de diamantroof, diefstallen door het personeel en smokkel van mensen en drugs. Daarop volgde al een aantal beveiligingsmaatregelen.
Donner en Cerfontaine prezen de unieke samenwerking en wezen op de noodzakelijke investeringen in technologie door alle partners. Zij krijgen allen de bevoegdheid om bepaalde camerabeelden te gebruiken voor hun eigen doeleinden. De opslagtermijn van de opgenomen beelden varieert, zo meldde Donner.
In het platform zitten Amsterdam Airport Schiphol, de marechaussee, douane, Algemene Inlichtingen– en Veiligheidsdienst AIVD, Verkeer en Waterstaat, Binnenlandse Zaken, Openbaar Ministerie, het openbaar bestuur, KLM en andere luchtvaartmaatschappijen en de Nationaal Coordinator Terreurbestrijding (NCTb).