Ergernis over spam en grof taalgebruik
EDE - Pop-ups (ongevraagde advertenties op het beeldscherm) en spam op de computer zorgen voor flink wat irritatie. Ook ergert de Nederlander zich aan telemarketing, grof taalgebruik op tv en lange reclameblokken.
Flauwe stukjes op bruiloften, snurkende mannen en topless bejaarden vallen ook niet altijd lekker, zo blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van de Christelijke Hogeschool Ede.De studenten vroegen bijna 500 mensen naar wat hen ergert. Aan mensen die op straat een buitenlandse taal spreken, ergert 13 procent zich. Sociale controle leidt bij 12 procent tot irritatie. Ruim 10 procent heeft een hekel aan evangelisatie op straat.
Bijna 40 procent gaf aan zich weliswaar te ergeren, maar dat meestal maar voor zich te houden. Ongeveer één op de tien reageert wel boos en laat de ergernis blijken. Twee derde zei dat bij het reageren op een irritante factor vooral het eigen karakter en de persoonlijkheid een rol spelen.
Tot 26 juni staan de irritaties te kijk op de expositie ”IRRI… om te lachen?!” in het Historisch Museum. Minister Verdonk is de irritantste Nederlander, volgens bijna een kwart van de respondenten.
De studenten verzamelden tijdens het onderzoek ook irritaties uit de voorgaande week. Dat zorgde voor veel klein leed: van ergernis over iemand die onsmakelijk een appeltje verorberde, tot traagwerkende schilders, moeilijk doen over 1 eurocent, topless bejaarde vrouwen, verkeersdrempels, niet-nadenkende mensen en jeukvoeten.