SpongeBob domineert in super
ZALTBOMMEL (ANP) - Het televisiefiguurtje SpongeBob, de spons die onder water ’leeft’, doet het erg goed in de supermarkt.
Van de tien bestverkochte ”karakterproducten” zijn er vijf aan het Amerikaanse figuurtje gelieerd. De absolute kaskraker is Roosvicee SpongeBob Aardbei. Dat blijkt uit een onderzoek door IRI Nederland.De figuurtjes komen in verschillende vormen terug. Vaak gaat het om de verpakking van een product, maar er is ook pasta in de vorm van SpongeBob (op nummer 7). Volgens onderzoeker Ronald Laureijsen zijn dergelijke producten elk goed voor een jaarlijkse omzet van tussen de 1 miljoen en 2,5 miljoen euro.
Laureijsen ziet een toename van dergelijke kinderartikelen in de supermarkt. „Ik schat dat het er nu ongeveer 150 zijn. Characters zijn iets van alle tijden. Begin jaren ’80 had je bijvoorbeeld drop van Tom & Jerry en de Fabeltjeskrant. Ook Disney houdt zich al jaren bezig met karakterproducten.”
Maar het waren er niet zo veel als tegenwoordig. Volgens de onderzoeker hangt de toename samen met de opkomst van televisiezenders voor kinderen. „Vroeger waren er geen Nickelodeon en Jetix. Nu zijn er verschillende zenders speciaal gericht op kinderen.”
Volgens Laureijsen staan kinderen open voor dit soort marketing. „Ik heb ook het idee dat er veel meer ingespeeld wordt op hypes. Zo had je bijna twee jaar geleden Pokémon. Dat Japanse figuurtje zagen we in 2004 heel snel opkomen. Nu is het niet meer in de top vijftien terug te vinden.”