Opinie

Asfaltoffensief Peijs ramp voor Randstad

De plannen van minister Peijs van Verkeer die woensdag in de Tweede Kamer besproken worden, betekenen op termijn een ramp voor de Randstad, aldus Frank Köhler.

7 June 2006 09:18Gewijzigd op 14 November 2020 03:49
„Verantwoord (verkeers)gedrag begint met bewustwording.” Foto ANP
„Verantwoord (verkeers)gedrag begint met bewustwording.” Foto ANP

Woensdag vergadert de Tweede Kamer over vier asfaltplannen in de Randstad die samen ruim 2,5 miljard euro kosten. Dit asfaltoffensief van minister Peijs van Verkeer leidt tot meer autoverkeer, verslechtering van de luchtkwaliteit en aantasting van natuur en landschap. De Kamerleden bespreken de A4 Midden-Delfland, de tweede Coentunnel met Westrandweg, een tienstrooks A2 tussen Amsterdam en Utrecht en de A4-verbreding bij Leiderdorp.Het reeds genomen besluit van de minister voor de aanleg van die laatste is in strijd met de luchtkwaliteitsregels. De nu al slechte luchtkwaliteit rond de A4 in dichtbebouwde stadswegen in Leiderdorp en Leiden gaat verslechteren.

Volkstuinen
Uit het dinsdag verschenen onderzoek van de Stichting Analyse en Verificatie Onderzoek Luchtkwaliteit (Savol), in opdracht van Milieudefensie, blijkt dat de voorgenomen wegverbreding bij Leiderdorp zo veel extra verkeer zal aantrekken, dat de luchtkwaliteitsregels verder worden overtreden.

Ambtenaren van minister Peijs becijferden namelijk dat het autoverkeer door de asfaltplannen flink zal groeien. De A4-plannen veroorzaken in 2020 op de A13 en de A4 een toename van 40 procent van het autoverkeer. Aanleg van de tweede Coentunnel veroorzaakt 75 procent meer autoverkeer op de A10-West in Amsterdam ter hoogte van de Coentunnel. Op een tienstrooks A2 boven op de al geplande A2-uitbreiding tussen Utrecht en Amsterdam groeit het spitsverkeer richting Amsterdam in 2020 met nog eens 20 tot 40 procent.

De A4 Midden-Delfland zal te zien, te horen en te ruiken zijn langs woonwijken in Vlaardingen en Schiedam en in het prachtige Midden-Delfland. De geplande Westrandweg scheert op 8 meter hoogte dwars door de mooie Osdorper polders in Amsterdam met de honderden volkstuinen. Regionale overheden verzetten zich dan ook tegen de aanleg.

Daadkracht
De kabinetten-Balkenende hebben al twee effectieve manieren om files te bestrijden uit- of afgesteld. Woon-werkverkeer over langere afstanden wordt niet langer extra belast en het instellen van een spitsheffing werd uitgesteld.

Minister Peijs wil blijkbaar daadkracht tonen, maar als de minister die de files oploste zal ze de geschiedenis niet ingaan. Het extra verkeer dat haar plannen veroorzaakt, loopt namelijk onherroepelijk vast in de steden, en de files komen terug, maar dan met nog meer auto’s.

De auteur is algemeen directeur van Milieudefensie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer