Vallende rotsblokken op Zwitserse snelweg
GENEVE (ANP/DPA) – Deskundigen zoeken in het weekeinde koortsachtig naar een manier om te voorkomen dat het verkeer op de Zwitserse Gotthard–autosnelweg nog een keer door neerstortende rotsblokken wordt getroffen. Zij denken aan het installeren van sensoren en het opblazen van loszittende rotsen, maar daaraan zijn allerlei gevaren verbonden, vooral voor de mensen die dat werk moeten doen. Ook is het technisch nogal ingewikkeld, meldden Duitse media zaterdag.
Om de veiligheid te waarborgen moet de plaats waar de rotsblokken zijn losgeraakt beveiligd worden. Die ligt ongeveer zevenhonderd meter boven de A2 in een steil en ontoegankelijk gebied. Omdat de bouw van een afschermingsconstructie volgens de deskundigen veel te veel tijd kost, gaat hun voorkeur uit naar het opblazen van de gevaarlijke rotspartijen. Verder willen zij direct sensoren aanbrengen, die meten of er weer een stuk rots gaat loslaten.De deskundigen verwachten dat de komende dagen opnieuw kleinere en grotere rotsblokken losraken. Daarom blijft de weg voorlopig dicht. Pas medio volgende week verwachten de Zwitserse autoriteiten iets te kunnen zeggen over heropening van de A2. De snelweg door de Gotthardtunnel werd vrijdag minder dan twee uur na de heropening – na een dodelijk ongeval op woensdag door neerstortende rotsblokken – weer gesloten. De politie nam de maatregel omdat er opnieuw rotsblokken op de weg dreigden te vallen.
Door de afsluiting van de weg ontstonden zaterdag op de omleidingsroute files. De ANWB en de Zwitserse zusterorganisatie TCS adviseren automobilisten gebruik te blijven maken van de omleidingsroutes. In verband met de te verwachten verkeersdrukte op de A13 (Chur – San Bernardino) zijn de werkzaamheden in de San Bernardinotunnel opgeschort.