Mercedes verbetert E-klasse in de herkansing op 2000 punten
Geplaagd door elektronicaproblemen in de beginfase is Mercedes niet helemaal tevreden over de prestaties van de huidige E-klasse. Vreemd, want de afgelopen vier jaar werden er een slordige 1 miljoen van verkocht. Dat men in Stuttgart niet stilzit, bewijst de facelift van het model, waarbij de auto op maar liefst 2000 punten verbeterd zou zijn.
Aan de buitenkant lijkt er weinig veranderd, maar bumper, verlichting, grille, motorkap en spatborden zijn echt anders van vorm. De motorkap en de grille zijn bijvoorbeeld wat hoger geworden. Dat heeft alles te maken met de veiligheid van voetgangers. Veiligheid staat sowieso aan de basis van menig systeem dat de E-klasse tot de veiligste auto in zijn klasse moet maken. Neem het standaard Pre-Safe, een systeem dat een ongeval ’ziet’ aankomen en voorbereidende maatregelen treft, zoals het automatisch sluiten van ruiten en het schuifdak en het rechtop zetten van de rugleuning van de passagier. Bij een noodstop gaan de remlichten knipperen. Intelligent licht
Een nieuw fenomeen is het Intelligent Light System (optie). Dat biedt afzonderlijke instellingen voor buitenweg en snelweg, een verbeterde werking van de mistlampen, actieve bochtenverlichting en het zogenaamde ”cornering light” bij lagere snelheden. Al deze systemen zorgen voor een veel beter zicht, dat zich aanpast aan de omstandigheden.
Verder volgt er een reeks motorische wijzigingen aan de E-klasse, waarbij de 5,5 liter V8 (goed voor 388 pk) helemaal nieuw is. De krachtbron wordt geleend van de grotere S-klasse. Niet verwonderlijk dat een dergelijke machine zorgt voor een acceleratie naar 100 km/u in 5,3 seconden. Hoorbaar is de achtpitter nauwelijks, maar datzelfde geldt voor de benzinemotor aan de andere kant van het spectrum in de E 200 Kompressor. De 1,8 liter 4-cilinder is verder opgewaardeerd en daarmee komt de compactste krachtbron uit de reeks op een fors vermogen van 184 pk en tot 250 Nm aan koppel. Dat zijn waarden die met een diesel te vergelijken zijn.
Gekoppeld aan een soepel schakelende zesbak haalt de instapper een top van 238 km/u en sprint hij binnen de 9,1 seconden naar de 100 km/u. Voorwaar niet slecht! Wat valt er dan nog te wensen?
Vooraanstaande positie
Diesels nemen bij Mercedes een vooraanstaande positie in. Op de V8 in de 420 CDI na hebben alle diesels meer vermogen en koppel gekregen, zonder dat dit consequenties voor het verbruik heeft. De instapdiesel, de E 200 CDI, is met 14 pk gestegen naar 136 pk, terwijl het koppel aanzienlijk toenam: van 270 naar 340 Nm. Ook hier geldt weer: waarom zou je meer willen dan een top van 214 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,9 seconden?
Bij de E 220 CDI zien we een gelijke toename in vermogen en koppel naar respectievelijk 170 pk en 400 Nm. Bij de 6-cilinder E 320 CDI is het maximale koppel gestegen naar 540 Nm.
Ook lanceert Mercedes op de E-klasse Direct Control. Dat staat voor een verder geoptimaliseerde besturing, een wat stuggere afstemming van het onderstel en bij de handgeschakelde varianten een preciezere schakeling. Het zijn nuanceverschillen, die echter samen voor een net wat fijner en bovenal comfortabeler gevoel zorgen.
Prijstechnisch hebben de wijzigingen weinig invloed. De E 200 Kompressor kost 50.750 euro en de E 200 CDI komt exact 50 euro goedkoper uit. Binnenkort volgt er een nieuwe instapversie, die zo’n 10 procent goedkoper zal zijn dan de huidige.