Transavia dreigt Schiphol met juridische stappen
SCHIPHOL (ANP) - De ruzie tussen Schiphol en Transavia over de vorig jaar geopende pier voor prijsvechters op de luchthaven eindigt mogelijk voor de rechter. „We zijn laaiend”, zei Transaviatopman O. van den Brink dinsdag. De pier is ongeschikt voor de grote vloot van Transavia.
Volgens Van den Brink speelt Schiphol met de pier grote concurrenten als easyJet in de kaart. Zij krijgen een korting van 20 procent op de luchthaventarieven, die ze ten goede laten komen aan hun klanten.Transavia, de op een na grootste klant van Schiphol, eist dezelfde korting, maar de luchthaven weigert die te geven. Van den Brink heeft zijn beklag gedaan bij de Schipholdirectie maar „Schiphol zegt gewoon: dat is dan jammer.” Transavia heeft juridische experts ingeschakeld die onderzoeken of een gang naar de rechter zin heeft.
Transavia zou 2 miljoen euro besparen als het 20 procent minder aan luchthavengelden zou moeten betalen. De maatschappij kan de korting goed gebruiken, nu de goedkope lijndienstvluchten van de maatschappij onder druk staan. De markt groeit niet meer zo snel, terwijl de concurrentie toeneemt en de kosten stijgen wegens onder meer de dure kerosine. Traditionele vervoerders als KLM hebben hun tarieven fors verlaagd en op Schiphol zijn er veel prijsvechters bijgekomen. Inmiddels telt de luchthaven er zestien.
„Het was een moeilijk jaar voor de lijndiensten”, zegt Van den Brink over 2005. De rendementen staan onder druk. Mede hierdoor kon Transavia de winst niet laten stijgen. Het nettoresultaat kwam uit op 11,1 miljoen euro. Dat was een jaar eerder 13,6 miljoen euro. De omzet steeg van 520,5 miljoen tot 597,1 miljoen euro.
Transavia heeft zich voorgenomen de kosten te verlagen. Dat kan volgens Van den Brink onder meer door met andere luchtvaartmaatschappijen samen te werken. „We kunnen het elkaar het graf in concurreren, maar er is ook samenwerking mogelijk.” Een partner in Spanje of Duitsland kan Transaviatickets verkopen, terwijl op zijn beurt Transavia in Nederland tickets van de partner slijt. Van den Brink voert nog geen gesprekken.
Ook schaalvergroting kan tot een daling van de kosten leiden, denkt de topman. Transavia kan vluchten in het buitenland uitvoeren, zoals in Frankrijk, waar het moederbedrijf van Transavia, Air France-KLM, een sterke positie heeft.
Transavia neemt bij wijze van proef vanaf augustus drie vluchten van KLM over. Het gaat om de bestemmingen Berlijn, Napels en Bergamo. KLM kan dan zijn vliegtuigen elders inzetten. Als de proef succesvol verloopt, kan Transavia meer vluchten van het moederbedrijf overnemen.