„Plus profiteert van overname Edah”
AMSTERDAM (ANP) - De overname van de Edahsupermarkten door Sligro en Sperwer pakt vooral positief uit voor de winkelketen Plus, onderdeel van Sperwer.
Het grootste deel van de overgenomen filialen draagt in de toekomst deze naam, verwacht supermarktdeskundige Gerard Rutte. „Het is een enorme stimulans voor de naamsbekendheid van Plus.”De overname betekent het einde voor de naam Edah, nu nog in handen van het supermarktconcern Laurus. „Edah verdwijnt sowieso”, voorspelt Rutte. Zodra de transactie is afgerond, halen Sligro en Sperwer de krenten uit de Edahpap. „Ze zullen kijken welke winkels het meest geschikt zijn om om te bouwen.”
Plus, dat werkt met zelfstandige filialen, is volgens Rutte een aantrekkelijke formule om veel van de Edahwinkels in om te toveren. „Het is een goede formule met goede ondernemers.” De omzetgroei van Plus bevond zich afgelopen jaar met 2,5 procent ver boven het gemiddelde van 0,5 procent in de markt. De 214 vestigingen hadden in 2005 een marktaandeel van 4,6 procent. Een jaar eerder was dit nog 4,5 procent.
De keten timmert de afgelopen tijd behoorlijk aan de weg. Reclamecampagnes op televisie en voetbalsponsoring hebben het bedrijf voor het voetlicht gebracht. De keten had bovendien veel succes met een spaaractie van voetbalplaatjes. Mede daardoor is het begin van dit jaar goed verlopen.
Ondanks de aantrekkingskracht van de naam Plus zal een aantal Edahlocaties veranderen in EM-TE, eigendom van Sligro, zo vermoedt Rutte. Deze supermarktketen is actief in Midden-Brabant en Zeeland. Het is een relatief onbelangrijke speler in supermarktland, maar de overname „biedt de mogelijkheid om door te rollen.”
De overname laat vooralsnog veel vragen onbeantwoord, aldus de supermarktdeskundige. Een van de grootste vraagtekens vormen de vijftig Edahfiliaalhouders die niet bij de transactie betrokken zijn. De franchisehouders bezitten aantrekkelijke, grote winkels. Hoewel ze eerder al hebben aangegeven een eigen lijn te willen trekken bij de verkoop van de Edahwinkels, hebben ze volgens Rutte ook „behoefte aan een formule.” „Ze zullen graag naar Plus gaan.” Sperwer en Sligro voeren nog gesprekken met de franchisehouders.
Ook is het Rutte niet duidelijk wat er met de Golffwinkels van Sligro gebeurt. Het zou hem niet verbazen dat Sligro van de gelegenheid gebruikmaakte om deze formule onder handen te nemen. Golff heeft een „update” nodig en Sligro en Sperwer hebben mogelijk afgesproken de locaties onder de naam Plus verder te laten gaan.
Rutte vindt de kopers van de Edahwinkels overigens zeer verrassend. Hij was ervan uitgegaan dat het Belgische Colruyt de formule in handen zou krijgen. Ook Dirk van den Broek had belangstelling getoond.
Het bedrag dat Sligro en Sperwer betalen, 221 miljoen euro, valt Rutte tegen. „Het is nog geen miljoen per winkel. Er waren blijkbaar toch te weinig mensen geïnteresseerd.” Analisten vinden de prijs daarentegen in orde. Rabo Securities ging bijvoorbeeld uit van 200 miljoen euro. „Het is een mooie prijs voor Laurus. Het concern hoeft bovendien geen voorzieningen te treffen voor medewerkers die worden overgenomen”, aldus Ton van Ooijen van Kepler Equities. Het aandeel Laurus ging gisterenmorgen op de effectenbeurs in Amsterdam flink omhoog.