Binnenland

Barendrecht krijgt toch tramlijn

De Barendrechtse nieuwbouwwijk Carnisselande krijgt toch een TramPluslijn met Rotterdam. Alleen zal het tracé niet door de winkelstraat van de Rotterdamse Groene Hilledijk lopen. De gemeenteraad van Rotterdam trok donderdag een eerder genomen besluit in, waarbij het tracé wel door de winkelstraat zou lopen.

Van onze correspondent
12 July 2002 09:33Gewijzigd op 13 November 2020 23:41

Doorslaggevend argument voor dat eerder genomen besluit was de voorwaarde dat een openbaarvervoerproject een kostendekkingsgraad van tenminste 50 procent moet hebben, wil het Rijk de benodigde investeringen fourneren. Om die reden vielen alle andere onderzochte tracés af.

Totdat demissionair minister Netelenbos in mei zelf de situatie van het enige overgebleven tracé in ogenschouw kwam nemen en bij bewoners en winkeliers de verwachting wekte dat er over die harde 50-procentsvoorwaarde wel te praten zou zijn. Daarover wilde de Rotterdamse wethouder S. Hulman dan ook overleggen met de minister. „Voor ons waren er geen nieuwe feiten om op een eerder weloverwogen besluit terug te komen. Kennelijk waren die er bij de minister wel’’, aldus Hulman donderdag tijdens een grimmig raadsdebat. De minister wilde echter niet met de wethouder praten. De vraag of dit op onbegrip of misverstand berustte bleef in het ongewisse.

Het Rotterdamse college kwam donderdagavond met het voorstel het eerder genomen besluit van de tracékeuze voor de TramPlusverbinding met de Barendrechtse wijk Carnisselande in te trekken en alle andere mogelijkheden nog eens te onderzoeken.

De fractie van Leefbaar Rotterdam kwam echter met het initiatiefvoorstel een eerder onderzocht tracé via de Rotterdamse wijk Vreewijk nog eens te bekijken. Omdat de wethouder toezegde niet alleen dát tracé, maar ook alle andere mogelijkheden nog eens op de snijtafel te leggen, trok men dat initiatiefvoorstel in.

Woensdag heeft de raad van de Stadsregio Rotterdam, waarin wethouder Hulman de portefeuille verkeer en vervoer beheert, hem tot september de tijd gegeven de andere tracékeuzen nog eens te bezien. Een en ander mag van de regioraad echter niet tot vertraging leiden. Daarnaast moet de verbinding tussen Rotterdam en Barendrecht er een blijven van kern tot kern en het moet een snelle tramverbinding zijn en geen snelle busverbinding.

Hulman heeft dat de regioraad toegezegd, iets wat hij volgens PvdA-fractieleider H.P.L. Cremers niet waar kan maken. Andere gemeenteraadsleden spraken van een bizar spel. Wethouder Hulman zou het politieke koorddansen nog niet beheersen. Een motie van D66, waarin de democraten Hulman aan de schandpaal wilden nagelen, werd op de SP na door de hele raad als absurd gekenschetst.

Voor de fractie van de ChristenUnie/SGP viel er eigenlijk niets te besluiten. „Gewoon het eerder genomen besluit handhaven en wanneer er in september iets beter op tafel ligt kunnen we alsnog tot heroverweging overgaan”, aldus A. C. A. Vlaardingerbroek. De meerderheid van de raad volgde het collegevoorstel, waarmee Leefbaar Rotterdam haar eerste grote succes binnenhaalde.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer