Aantal kleine gebreken bij vliegtuigen blijft stijgen
HOOFDDORP (ANP) - Op de Europese vliegvelden zijn afgelopen jaar meer vliegtuigen met gebreken aangetroffen.
De Europese luchtvaartinspecties vonden tijdens controles onder meer niet-werkende noodverlichting, versleten banden, lekkages en verkeerde documenten.De toename betreft vooral betrekkelijk kleine gebreken, het aantal serieuze tekortkomingen is relatief afgenomen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Joint Aviation Authorities (JAA), het samenwerkingsverband van Europese luchtvaartinspecties waartoe ook de Nederlandse Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) behoort.
De inspecteurs troffen in 32 landen in totaal 8492 gebreken aan tijdens 5457 controles. Daarmee wordt de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorgezet. In 2004 vonden 4568 inspecties plaats en werden 6799 gebreken gevonden. Afgelopen jaar werden volgens de JAA per controle meer euvels geconstateerd.
Het aantal ernstige tekortkomingen steeg van 1075 naar 1182. Dat heeft te maken met de extra controles; per inspectie werden gemiddeld minder ernstige gebreken gevonden. Daarmee is dit aantal voor het eerst sinds 2000 gedaald.
De deelnemende inspecties hebben zich vooral geconcentreerd op luchtvaartmaatschappijen die al een dubieuze reputatie hadden, zo verklaart de JAA de toename van het aantal minder ernstige gebreken. Bovendien hebben de inspecteurs een betere training genoten, waardoor ze beter toezicht kunnen houden op de veiligheid van de vliegtuigen.
De IVW denkt dat het aantal ernstige gebreken relatief is afgenomen doordat maatschappijen beter op de veiligheid zijn gaan letten na de perikelen rondom het vliegverbod van de Turkse vervoerder Onur Air. Ook heeft de Europese zwarte lijst van maatschappijen die het niet zo nauw nemen met veiligheid daaraan bijgedragen.
De inspecteurs signaleerden onder andere slecht werkende noodverlichting of het ontbreken van zaklantaarns. Goede verlichting is essentieel om passagiers in geval van brand of rookontwikkeling veilig het vliegtuig uit te krijgen. Ook de toegang tot de nooduitgangen was nogal eens geblokkeerd. In sommige gevallen waren de banden onacceptabel ver afgesleten of was er sprake van een lek in het hydraulische systeem. Ook kwam het voor dat vracht in het ruim niet goed was vastgezet. Zware objecten kunnen bijvoorbeeld bij een landing schade veroorzaken.
Ondanks de afname van het aantal ernstige tekortkomingen, waarbij de veiligheid van passagiers en bemanning direct in gevaar kan komen, hebben de inspecteurs soms moeten ingrijpen. Dertien keer werd een vliegtuig aan de grond gehouden en tien keer mocht een luchtvaartmaatschappij zich niet langer in het luchtruim begeven.
Hoewel de JAA niet bekendmaakt om welke luchtvaartmaatschappijen het gaat, blijkt uit het jaarverslag wel dat Onur Air is gecontroleerd. Dit bedrijf kreeg in 2005 in vier landen, waaronder Nederland, een vliegverbod van twee weken wegens de vele gebreken aan de toestellen. De inspecteurs hebben verder toestellen van onder meer Air Bangladesh en Silverback Cargo Freighters onder de loep genomen.
Deze maatschappijen staan op de Europese zwarte lijst en zijn daarom nu niet meer welkom in het Europese luchtruim. Ook de Nederlands maatschappijen Martinair, KLM en Transavia zijn onderworpen aan inspecties. De JAA verstrekt geen gegevens over luchtvaartmaatschappijen afzonderlijk.