Meerderheid Kamer: Snel spoor naar noorden
De Tweede Kamer daagt minister Peijs van Verkeer uit om werk te maken van snel spoor naar het noorden. Een ruime meerderheid van CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, SP en de ChristenUnie pleitte dinsdag voor een goede verbinding tussen het noorden en de Randstad.
Dat zorgde voor blije gezichten onder de ruim duizend noordelingen die dinsdag in Den Haag demonstreerden voor de komst van een hogesnelheidstrein (HST). Vorige maand immers haalde het kabinet, op voorstel van Peijs, een streep door een Zuiderzeelijn (ZZL) die Groningen met Amsterdam/Schiphol moet verbinden. Nut en noodzaak zouden onvoldoende zijn aangetoond.Over een week praat de Kamer over dit kabinetsvoornemen. Diverse fractievoorzitters namen daar een voorschot op.
Zo herinnerde Verhagen van Peijs’ eigen CDA tegenover de demonstranten aan de aanvankelijke toezegging van het kabinet om bijna drie miljard euro uit te trekken voor een snelle trein naar het noorden. „Afspraak is afspraak”.
Oppositiepartij PvdA liet zich bij monde van Bos ook niet onbetuigd. Het kabinetsbesluit moet van tafel. „We moeten niet nu al concluderen dat er geen snel spoor naar het noorden komt”. Maar Bos wil dat er eerst onderzoek komt. „Als er iets goed uitkomt en de snelle trein zit erbij, dan steunen we dat”.
Daarbij moet de bereikbaarheid van Almere worden bekeken. Bos ontkende echter dat hij partijgenoot Duivesteijn, sindskort wethouder van Almere die volgende week afscheid neemt als Kamerlid, wil voortrekken.
Almere, met andere gemeenten uit de zogenoemde Noordvleugel van de Randstad, claimt twee miljard van de ZZL–gelden voor goed openbaar vervoer met Amsterdam. Volgens Bos zal dat voorstel „net zo streng” worden beoordeeld.
VVD–woordvoerder Hofstra kwam de demonstranten ook tegemoet. Hij wil een hogesnelheidstrein (HST) die het noorden als voorkeursvariant naar voren schuift, laten onderzoeken en anders een verbeterde Hanzelijn, die toch al is gepland. Maar de al gereserveerde 2,85 miljard is wel het maximale bedrag dat hij ervoor wil uittrekken.
GroenLinks en SP gaven de demonstranten ook reden tot juichen. Slob van de ChristenUnie was wel iets voorzichtiger, maar staat pal voor de ZZL–miljarden. „Het is onbespreekbaar dat geld voor het noorden op andere plaatsen wordt ingezet”.
„We hebben de Zuiderzeelijn weer op de agenda”, juichte het actiecomité „Hier trekken we de lijn”, waarin ondernemers, bestuurders, vakbonden en politici uit Noord–Nederland zich verenigd hebben. Een nieuwe versie van de Zuiderzeeballade klonk dinsdag op. De commissarissen van de koningin Nijpels (Friesland), Ter Beek (Drenthe) en Alders (Groningen) zongen uit volle borst mee.
‘Hun’ HST kan met een gemiddelde snelheid van 250 kilometer per uur de reistijd tussen Groningen en Schiphol met 63 minuten bekorten. De lijn is 1 tot 1,5 miljard euro goedkoper dan een magneetzweefbaan, een van de eerdere ZZL–varianten. Tussen Amsterdam en Lelystad kan de HST, een simpeler broertje van een hogesnelheidslijn, op bestaand spoor rijden.