NS denken na over soepeler boetebeleid
UTRECHT (ANP) - Conducteurs krijgen mogelijk op korte termijn meer ruimte om zelf te beoordelen of een treinreiziger een boete verdient.
De komende maand gaan de directie en de ondernemingsraad van de Nederlandse Spoorwegen met de vakbonden praten over dit onderwerp. Dat maakten de betrokken partijen maandag bekend.Voor de zomervakantie willen de onderhandelaars tot een akkoord komen. Daarin moeten criteria staan, zodat conducteurs weten hoeveel vrijheid ze hebben als ze te maken krijgen met reizigers die geen kaartje bezitten. De partijen gaan ook praten over de dienstverlening door conducteurs in de trein en over de ondersteuning door spoorwegpolitie en ander beveiligingspersoneel.
De vakbonden hebben al langer moeite met de strengheid van het spoorbedrijf als het gaat om zwartrijden. Wie in de trein zit of staat zonder geldig kaartje, krijgt op basis van het nieuwe boetebeleid van de spoorwegen altijd een boete.
Sinds oktober vorig jaar betalen alle reizigers zonder treinkaartje een boete van 35 euro, plus de normale ritprijs. Dat moet ook als bijvoorbeeld de kaartautomaat kapot is. In bepaalde gevallen schelden de NS de boete achteraf wel kwijt. Voor 1 oktober was het mogelijk bij de conducteur een kaartje te kopen.
Conducteurs en hun belangenbehartigers pleiten al geruime tijd voor meer vrijheid. Mensen die zich bij het begin van de reis direct bij de conducteur melden, moeten volgens bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten weer gewoon een kaartje kunnen kopen. „Regel is regel, is nu de norm”, stelt Berghuis. „Van dat principe moeten we af, want de goeden lijden nu onder de kwaden.”
Wim Eilert van conducteursvakbond VVMC is net als Berghuis blij dat de NS willen praten over het onderwerp. „De NS- directie staat open voor een gesprek en dat is een positieve ontwikkeling”, vindt Eilert. „Dit is beter dan de conducteurs in de trein tot kop van Jut maken, zodanig dat ze niet eens meer door de trein willen voor kaartcontrole”, aldus CNV-bestuurder Jerry Piqué, die spreekt over een „genuanceerd boetebeleid.”
Een woordvoerder van NS stelt dat „aan het basisprincipe van het boetebeleid niet wordt getornd.” Hij erkent aan de andere kant dat conducteurs in de nabije toekomst mogelijk iets meer vrijheid krijgen om bijzondere gevallen af te handelen.