Economie

Jongeren voeren actie voor biologische friet

Jongeren Milieu Aktief (JMA) start donderdag een actie voor de promotie van biologische friet.

ANP
21 November 2001 08:39Gewijzigd op 13 November 2020 23:16

“Vet onbespoten!” Met deze leus wil JMA jongeren informeren over de verschillen tussen biologische en gangbare landbouw. Ook moet de actie fastfoodketens zoals McDonald’s ertoe overhalen om over te stappen op de verkoop van biologische producten.

De komende vier weken trekt JMA met een mobiele snackbar door Nederland. In zeven studentensteden worden op hogescholen, universiteiten en uitgaanscentra biologische patatjes uitgedeeld. De promotietour voor ecofriet start bij de Universiteit van Amsterdam.

Ecofriet wordt gemaakt van biologische aardappelen. In tegenstelling tot de gangbare aardappelteelt worden in de biologische teelt geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt. De biologische variant is hierdoor beter voor het milieu.

Volgens een woordvoerster van JMA is biologische voeding in opkomst, maar blijft de snacksector hierin achter. „Voor veel producten is er een biologische variant, maar wil je in de stad een biologisch patatje scoren dan kun je maar op weinig plaatsen terecht."

McDonald’s in Nederland heeft op zeer korte termijn geen plannen voor de verkoop van biologische producten, zegt een woordvoerder. De fastfoodketen is wel bezig zich te oriënteren op de invulling van een eventueel biologisch assortiment.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer