Traditionele fietsenmaker op zijn retour
AMSTERDAM (ANP) - De kans dat over vijf jaar op de straathoek nog een traditionele fietsenmaker is te vinden, lijkt niet erg groot. De fietsenbranche staat aan de vooravond van een sanering, waarbij het aantal kleine fietsenwinkels met een derde zal dalen tot ongeveer 1500.
„De komende jaren worden de kaarten totaal anders geschud”, zei directeur Paul Burger van Halfords vrijdag. Hij verwacht dat consumenten de komende jaren steeds vaker bij landelijke winkelketens, zoals Halfords, een fiets aanschaffen.„De traditionele fietsenmaker kampt met een leeftijdsprobleem”, verklaarde Burger. De gemiddelde leeftijd is 57 jaar en het is moeilijk om een opvolger te vinden. Er valt niet veel te verdienen met een ouderwetse fietsenwinkel; weinigen wagen de stap een locatie over te nemen.
Halfords komt de sanering goed uit, zo moest de directeur toegeven. Door de sluiting van veel fietsenwinkels ontstaan witte vlekken op de kaart van Nederland. Burger ziet kansen in de Vinex-wijken, waar vooral gezinnen neerstrijken. Traditionele fietsenmakers zijn daar nauwelijks te vinden.
Halfords heeft in Nederland nu 140 winkels en in België 10. Over vijf jaar moeten dat er 200 zijn. Halfords heeft nu op de fietsenmarkt een aandeel van 10 procent. Burger hoopt dat dit percentage oploopt tot 15.
Halfords verkoopt producten voor de auto, accessoires voor de fiets en fietsen zelf. De strategie van het bedrijf richt zich de komende tijd vooral op de fietsenmarkt. Halfords heeft de afgelopen periode een stevige positie verworven in de lage- en middenprijsklasse. Het verkoopt bijvoorbeeld fietsen van Union, een merk dat bij veel Nederlanders bekend is. Daarmee zegt Burger te concurreren met A-merken als Gazelle, Batavus en Giant.
De Unionfiets was onlangs nog onderwerp van een kort geding. Concurrent Biretco vond dat Halfords niet mocht zeggen dat dit merk een A-merk is. De rechter gaf Biretco ongelijk.
De gewenste groei valt echter niet te halen met alleen Union, zei Burger. Graag zou hij ook merken als Gazelle en Batavus verkopen, maar deze fabrikanten voelen daar tot nu toe weinig voor. Volgens Burger zijn ze bang dat de traditionele fietsenmaker weigert de merken te voeren als Halfords ze ook in het assortiment heeft.
Ondanks het protest verwacht hij wel dat de fabrikanten uiteindelijk overstag gaan. „Ik zoek naar het juiste sleuteltje. Wie wil nee zeggen tegen een partij die groeit van een marktaandeel van 10 procent tot 15 procent?”