Noorden houdt stug vast aan Zuiderzeelijn
GRONINGEN - Ze willen van geen wijken weten, de bestuurders, ondernemers vakbonden en politieke partijen in Noord-Nederland. Er moet en zal een snelle spoorverbinding tussen de Randstad en Groningen komen.
Dinsdag reizen ze daarom massaal naar Den Haag voor een demonstratie. Maar ondertussen lijken de burgers in de regio zich al te hebben neergelegd bij het haast onvermijdelijke: die spoorlijn komt er niet.In april besloot het kabinet af te zien van de aanleg van de Zuiderzeelijn (zzl). Nut en noodzaak van de aanleg van een peperdure snelle verbinding zou onvoldoende aangetoond zijn.
Voor politiek en bestuurlijk Noord-Nederland was dit allerminst het sein om af te haken. Omdat het officiële besluit van het kabinet pas in juli valt, reppen zij liever over een „voornemen” en beweren dat er nog niets is beslist.
Het actiecomité ”Hier trekken we de lijn” werd in allerijl opgericht. Onder leiding van werkgeversorganisatie VNO-NCW Noord wordt getracht op 23 mei zo veel mogelijk inwoners van Noord-Nederland op het Plein in Den Haag te krijgen. Dan praat de Tweede Kamer voor het eerst over het afschieten van de Zuiderzeelijn, dus dan moet het noorden massaal zijn stem laten horen, is de gedachte.
De mobilisatie vindt plaats via grote advertenties in dagbladen, een speciale website en spandoekenacties bij grote sportevenementen. Ambtenaren van de verschillende provincies en medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen krijgen een gratis snipperdag als ze dinsdag gaan demonstreren. Vervoersmaatschappij Arriva laat gratis bussen rijden en zelfs een protestsong zag het licht.
„We zijn woedend”, zegt actieleider Hans Haerkens. „Men heeft in Den Haag alleen nog niet door hoe woedend wij zijn.”
Volgens Haerkens vertikt de regering het domweg om te investeren in de regio. „Dit is een schoffering van vier provincies. We willen als regio zelf een miljard bijdragen aan de Zuiderzeelijn. Dat is echt ongebruikelijk veel geld. En het kabinet haalt daar een streep door? Dat is onbestaanbaar. Het is de Randstad tegen de rest van Nederland. En dat terwijl alle regio’s hard nodig zijn om de nationale economie draaiende te houden.”
Het ultieme doel van de actie is weer aan tafel komen bij kabinet en Tweede Kamerleden. „Het kan niet zo zijn dat het kabinet toezeggingen van twee eerdere kabinetten simpelweg van tafel veegt. Dat accepteren we niet en dat zullen we ook laten zien.”
Welke variant van de snelle verbinding het precies wordt, lijkt inmiddels lood om oud ijzer in het noorden. De ondernemers houden zelf onverminderd vast aan het aanleggen van de verbinding in de snelste en duurste variant: een magneetzweefbaan.
Commissaris van de Koningin Alders in Groningen werkt samen met zijn stuurgroep Zuiderzeelijn aan een uitgeklede variant van de zzl: een hogesnelheidstrein (hst). Die lijn -die het midden houdt tussen een intercity en een volwaardige hogesnelheidslijn- zou over het Zuiderzeelijntraject moeten lopen, maar ook aftakkingen naar Assen en Leeuwarden kunnen krijgen. Wanneer het nieuwe plan-Alders wordt gepresenteerd, is echter nog niet bekend.
Provinciale Staten in Groningen hebben zich op voorhand al vrijwel unaniem achter de nieuwe variant geschaard.
Friesland houdt een slag om de arm. „De Friese Staten hebben uitgesproken dat de 200 miljoen euro die de provincie gereserveerd heeft, ook voor andere structuurversterkende middelen kan worden ingezet”, aldus een zegsman. Of dat de hst moet worden weten de Friezen nog niet.