Aanduiding gezonde voeding moet kloppen
STRAATSBURG (ANP) - Voedselfabrikanten die op de verpakking beweren dat hun product goed voor de cholesterol is, of met andere claims komen, moeten hun beweringen voortaan wetenschappelijk kunnen onderbouwen.
Europese wetgeving daarover kreeg gisteren de goedkeuring van het Europees Parlement. „De industrie moet nu voorzichtiger zijn met claims”, concludeerde Europees commissaris Kyprianou van Consumentenbescherming dinsdag na afloop van de stemming. Hij had het voorstel ingediend.Fabrikanten moeten toestemming krijgen voor een gezondheidsclaim van het Europees voedselagentschap. Gezondheidsclaims voor alcoholhoudende producten (zoals ”met veel vitamine C” op een fles wijn) zijn altijd verboden.
De regeling houdt verder in dat fabrikanten niet zomaar mogen opschrijven dat een product weinig vet bevat. Ze zijn dan verplicht om in dezelfde letters ook de ongezonde eigenschappen te vermelden, bijvoorbeeld dat er veel suiker in zit.
Dat geldt allemaal niet voor onverpakte producten. „De bakker op de hoek kan zijn vezelrijke broodje gewoon blijven aanprijzen”, gaf VVD-Europarlementslid Maaten als voorbeeld.
Opmerkelijk is dat ook misleidende merknamen moeten verdwijnen, zij het pas over vijftien jaar. Bijvoorbeeld het merk SlimFast mag dan alleen nog blijven bestaan als de fabrikant bewijst dat je er inderdaad snel van afvalt. Volgens Maaten geldt deze regel echter niet voor productnamen die alleen maar beschrijvend zijn, zoals Stophoest. Welke naam wel en welke niet kan is voorlopig echter een kwestie van interpretatie.