Minister wil aanleg A4 doordrukken
DEN HAAG - Minister Peijs (Verkeer) wil voor de zomer de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam geregeld hebben.
Zij wil nog één keer met lokale bestuurders praten of zij geld willen steken in deze 7 kilometer lange verbinding, die de drukke A13 moet ontlasten.Lukt het overleg met omliggende gemeenten niet, dan hakt de minister de knoop door, zei een woordvoerster van Peijs zondag naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.
Bij de omliggende gemeenten Schiedam, Vlaardingen, Midden-Delfland en Delft kon vanmorgen nog niemand inhoudelijk commentaar leveren.
Al tientallen jaren wordt over de aanleg van dit stuk A4 door Midden-Delfland gesproken. Milieuorganisaties verzetten zich met alle mogelijke middelen tegen de plannen. Provincie en de gemeenten Rotterdam en Den Haag steunen de plannen inmiddels, aldus de woordvoerster. Het ministerie heeft 511 miljoen euro beschikbaar. Peijs wil nu praten over „een goed ingepaste weg”, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Omliggende gemeenten zijn Schiedam, Vlaardingen, Midden-Delfland en Delft.
Peijs heeft samen met minister Dekker (Ruimtelijke Ordening) besloten om het meest milieuvriendelijke alternatief (MMA) voor de A4 uit te werken. Het draait om een snelweg met twee rijstroken per rijrichting, mogelijk met een derde strook uit te breiden. Plannen voor een A54 tussen de knooppunten Harnasch en Westerlee, en verbreding van de A13 naar 2 x 5 rijstroken, zijn afgevallen.
De hoeveelheid luchtvervuiling en geluidshinder langs de A13 en de A20 zal met de aanleg van de verlengde A4 verminderen. De reistijd op de A13 zal met 30 procent verbeteren vergeleken met de situatie zonder deze A4, staat verder in de Kamerbrief te lezen. Daarnaast zal het sluipverkeer op wegen in de buurt verminderen. De kosten variëren van 150 tot 800 miljoen euro, afhankelijk van de inpassing en vormgeving van het Kethelplein.
Om negatieve effecten te verzachten en te compenseren, kunnen ecologische passages en geluidsbeperkende maatregelen worden genomen. Drie varianten worden nu verder onderzocht op verkeers- en milieueffecten, aldus Peijs. Zij wil voor mei 2007 een definitief plan zodat er in 2008 met asfalteren kan worden begonnen.