„Zijn spoor volgen kost zelfverloochening”
STEENWIJK - „Heb geduld met gemeenteleden aan de rand. Wees vriendelijk tegen iemand die geestelijk is uitgegleden en sla een arm om hem of haar heen.”
Ds. D. Quant, christelijk gereformeerd predikant te Eindhoven, gaf donderdag in Steenwijk een aantal voorbeelden van het volgen van Jezus. Hij sprak tijdens de 58e bondsdag van de Bond van Christelijke Gereformeerde Vrouwenverenigingen over het dagthema: ”Volg Zijn spoor”. De bondsdag, die gehouden werd in De Meenthe in Steenwijk, trok zo’n 900 bezoekers. Volgend jaar wordt de bondsdag in Apeldoorn gehouden.De presidente van de bond, W. G. Hofman-Baars, zei in haar toespraak dat velen tegenwoordig doen wat ze zelf willen zonder aan anderen te denken. Het spoor van de Goede Herder volgen leidt tot iets anders. „Als iemand met Christus gekruisigd wordt, vindt er een overgang plaats van het schijnleven naar het echte leven en dan heeft men oog voor de naaste.”
Kruisdragen
Ds. Quant betoogde dat het spoor van Jezus volgen alles te maken heeft met kruisdragen, zoals dat staat in Matthéüs 16:24. Hij waarschuwde tegen een veelvoorkomende gedachte als zou dit kruisdragen bestaan uit het dragen van ziekten en zorgen. Dat is echter een opgelegd kruis, dat ook onkerkelijke mensen moeten dragen. Bij het kruisdragen waarop Jezus doelde, gaat het om een zelf opgenomen kruis. Zo’n kruis dragen christenen die willen lijden om Jezus’ wil. Bij dat kruisdragen gaat het om zaken als martelaarschap en zelfverloochening, zei de predikant.
Wie Jezus volgt, zal in het spoor van de Heilige Geest gaan, aldus ds. Quant. Hij sprak over de werken van het vlees en de vrucht van de Geest, die in Galaten 5 beschreven staan. „De werken van het vlees leiden tot verbrokkeling en fragmentarisering van de mens. Een land zonder God fragmentariseert. Hiertegenover staat de vrucht van de Geest, die de mens juist heel maakt.”
De Eindhovense predikant behandelde een aantal aspecten van de vrucht van de Heilige Geest: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid (geduld), vriendelijkheid, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. De inhoud van deze woorden gaat dieper dan je op het eerste gezicht zou denken. „Echte vrede is iets anders dan geen ruzie hebben, het is elkaar vergeven. Echte vriendelijkheid is anders dan aardig zijn voor je vrienden, ze is er ook voor je vijanden. Echt geduld gaat verder dan het tegengestelde van een kort lontje.”
Niet schrappen
De predikant wil geduld hebben met mensen die aan de rand van de kerk leven en hen niet zomaar afschrijven. Hij wil geen leden schrappen, maar hen met geduld terugwinnen. Dezelfde mening heeft hij over hen die zijn „uitgegleden.”
Tijdens de vragenbeantwoording ging ds. Quant op beide zaken dieper in. Hij raadde aan een arm te slaan om iemand die is uitgegleden. „Dat het ons niet is overkomen, is meer genade dan verdienste.”
Van de 75.000 christelijke gereformeerden leven er, aldus ds. Quant, zo’n 7500 aan de rand. Hij acht het van het grootste belang hen te blijven benaderen en voor hen te blijven bidden. Voor jongeren die dreigen weg te glijden van de kerk kunnen leeftijdgenoten volgens hem veel betekenen. „Contact met leeftijdgenoten werkt in de regel beter dan met een jeugdouderling.”
Indonesië
Emelda Pappalan, echtgenote van een predikant uit Indonesië, vertelde hoe vrouwen van de Gereja Toraja Mamasa Zijn spoor in Indonesië proberen te volgen. Dat doen ze door het wekelijks houden van bijeenkomsten aan huis, het helpen van naasten die geen eten hebben, het bezoeken van hen die de kerk niet meer vanbinnen zien en het evangeliseren onder stamgenoten.
’s Middags kwamen drie personen aan het woord die vertelden hoe ze Zijn spoor volgen. Ilja van Noort bedrijft jeugdevangelisatie in Zutphen. Dick van Noord heeft zijn bedrijf verkocht en evangeliseert in Amsterdam. Mevrouw E. van Riessen stelde slaapruimte beschikbaar voor mensen die opvang nodig hadden. Eén stoel aan de tafel voorin bleef leeg. Daarop zouden de bezoekers in hun gedachten moeten plaatsnemen met daarbij de vraag in gedachten hoe zij het spoor van Hem volgen.