MKB wil kosten op verzekeraars verhalen
DELFT (ANP) - Zorgverzekeraars krijgen tot 1 juni de tijd om hun achterstanden in betalingen en administratie weg te werken. Als ze dat niet voor elkaar krijgen, worden de extra kosten die daardoor ontstaan in rekening gebracht bij de verzekeraars.
Dat stelt werkgeversorganisatie MKB-Nederland in een brief aan de zorgverzekeraars.Volgens de organisatie moeten bedrijven en zorgondernemers als huisartsen, apothekers en fysiotherapeuten veel extra kosten maken omdat de verzekeraars door de Zorgverzekeringswet, die op 1 januari inging, hun zaken nog niet op orde hebben.
Volgens MKB-Nederland zijn de verzekeraars te laat met het uitbetalen van rekeningen aan de zorgondernemers, die daardoor in financiële problemen komen. De achterstand in betalingstermijnen zou inmiddels zijn opgelopen tot vier maanden. De organisatie stelt dat grote aantallen zorgondernemers hierover hun beklag hebben gedaan. Veel ondernemers moeten volgens de werkgeversorganisatie hun reserves aanspreken door de achterstallige betalingen.
Volgens MKB gaat de achterstand bij de verzekeraars ook gepaard met veel administratieve lasten die voor rekening van de zorgondernemers komen. „Naast het feit dat zorgondernemers verzekeraars moeten nabellen met de vraag wanneer machtigingen en declaraties worden verwerkt, leggen verzekeraars een stuk administratie op het bord van zorgondernemers”, zo stelt MKB in de brief. „Verzekeraars sturen facturen van verzekerden die zijn overgestapt naar een andere zorgverzekeraar bijvoorbeeld naar de zorgondernemer terug, in plaats van dat verzekeraars zaken onderling verrekenen.”
De werkgevers willen dat de overheid de verzekeraars verplicht tot onderlinge verrekening, als dergelijke zaken zich na 1 juni nog steeds voordoen.
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zit niet te wachten op overleg met MKB-Nederland, heeft ZN-voorzitter Hans Wiegel woensdag aan zijn MKB-collega Loek Hermans geschreven. De verzekeraars zijn al in gesprek met de verenigingen van zorgverleners.
Wiegel erkent de problemen die het nieuwe zorgstelsel met zich meebrengt, maar vindt het onterecht die alleen op het bordje van de zorgverzekeraars te leggen. In het reguliere overleg met zorgaanbieders en het ministerie van VWS zijn volgens Wiegel de meeste knelpunten al weggenomen. Van chaos is geen sprake.
Dat Wiegel de klachten van Hermans in de krant moest lezen, is bij hem overigens in het verkeerde keelgat geschoten na eerdere aanvaringen met MKB-Nederland over negatieve publiciteit. Wiegel noemt de handelswijze van de ondernemers „unfair.”