Binnenland

„Verzekeraar heeft genoeg tijd gehad”

DELFT - Trage zorgverzekeraars brengen artsen, apothekers en leveranciers van medische hulpmiddelen volgens MKB Nederland in de problemen. De ene zorgverlener moet zijn spaargeld aanspreken, de ander bij de bank aankloppen voor een overbruggingskrediet. Woordvoerder L. F. C. de Putter van MKB Nederland: „Het wordt tijd dat er wat gebeurt.”

10 May 2006 10:22Gewijzigd op 14 November 2020 03:44
DE PUTTER…gepaste prikkel…
DE PUTTER…gepaste prikkel…

Ongeveer 25 procent van alle verzekerden besloot na de komst van het nieuwe zorgstelsel van verzekeraar te veranderen. Tot veler verbazing, maar ook tot schrik van velen, naar nu blijkt. De grote in- en uitstroom van cliënten heeft zorgverzekeraars volgens MKB Nederland zo verrast dat ze vijf maanden na de invoering van het nieuwe stelsel hun administratiesysteem nog niet op orde hebben. In een brandbrief riep de organisatie dinsdag Zorgverzekeraars Nederland op daar wat aan te doen.„We willen zorgverzekeraars niet zomaar de zwartepiet toespelen”, zegt De Putter. „Je kunt niet alles in hun schoenen schuiven, maar het wordt wel tijd dat er wat gebeurt.”

Wat gaat er precies mis?
„Veel patiënten die na 1 januari zijn overgestapt, staan nog ingeschreven bij hun oude verzekeraar, met als gevolg dat de huisarts daar gaat declareren. Pas als artsen informeren waarom er nog niet is betaald, komen beide partijen erachter dat de factuur bij de verkeerde verzekeraar is beland. Als verzekeraars hun administratiesysteem eerder hadden bijgewerkt, had zoiets voorkomen kunnen worden. Maar in plaats van het zelf op te lossen, leggen verzekeraars de financiële afwikkeling alsnog op het bordje van de huisarts neer.

Die moet nu zelf gaan uitzoeken waar patiënt X is verzekerd. In onze ogen ligt het meer voor de hand dat zorgverzekeraars niet de zorgverlener belasten, maar kiezen voor een onderlinge verrekening.”

Vanwege allerlei rompslomp laat de afhandeling van een factuur soms wel vier maanden op zich wachten, stelt De Putter. „Tel daarbij op dat winstmarges van 10 procent zeldzaam zijn en de vaste kosten gewoon doorlopen en je kunt op je vingers nagaan dat een aantal zorgondernemers inmiddels in financiële moeilijkheden is beland.”

Net zomin als anderen konden ook verzekeraars niet voorzien dat 25 procent van alle verzekerden zou switchen, zegt De Putter. „Maar inmiddels hebben ze genoeg tijd gehad. Ik ken logopedisten die door de betalingsachterstand van verzekeraars inmiddels hun spaargeld moeten aanspreken. Laatst sprak ik een leverancier van orthopedische schoenen die voor een overbruggingskrediet bij de bank heeft aangeklopt.”

Wat drijft MKB Nederland ertoe actie te ondernemen? Is dat niet meer iets voor zorgverleners en hun eigen belangenclubs?
„Als zorgondernemers zelf actie gaan plegen, kan dat de relatie met de verzekeraar verstoren. Er zijn er die hun mond niet durven opendoen uit vrees dat een verzekeraar straks helemaal geen zaken meer met ze wil doen. Als vereniging voor ondernemers kunnen wij zorgverleners gemakkelijk adviseren bij verzekeraars rente in rekening te brengen over alle nog niet betaalde bedragen. In de relatie verzekeraar-zorgverlener zijn wij geen partij.”

Wat als er rond 1 januari 2007 opnieuw veel mensen overstappen?
„Het is hoe dan ook zaak dat alle partijen tijdig de handen ineenslaan. Artsen en andere zorgverleners zouden na 1 januari bijvoorbeeld twee weken kunnen wachten met declareren totdat elke verzekeraar zijn administratie op orde heeft. Verzekeraars die na veertien dagen nog niet alle veranderingen hebben verwerkt, komen wat ons betreft in aanmerking voor een boete. Dat lijkt ons een gepaste prikkel om ze te manen tot spoed.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer