„Roos is echt een Moederdagproduct”
AALSMEER - Topdrukte bij de Bloemenveiling Aalsmeer. De week voor Moederdag is het altijd een gekkenhuis. Dinsdag was de drukste dag van het jaar met een dagomzet van 14 miljoen euro.
Een mierennest aan kleuren. Zo is het beeld op de werkvloer van de bloemenveiling het beste te typeren. Karren vol rood, geel en wit schieten van de ene hoek van de immense hal naar de andere.Deze week passeren maar liefst 140 miljoen bloemen de veiling. Absolute topper is de roos. Via Aalsmeer vinden ruim 50 miljoen exemplaren in alle kleuren van de regenboog hun weg naar verraste moeders.
„De roos is echt een Moederdagproduct”, zegt directeur commerciële zaken Jan Straver. Niet alleen in Nederland worden moeders er zondag mee verrast, ook in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Amerika, Canada en Japan maken kinderen ontbijtjes en vullen ze vazen met kleurige rozen.
Moederdag is voor de Bloemenveiling Aalsmeer de op een na belangrijkste gebeurtenis van het jaar. Alleen voor Valentijnsdag worden er nog meer bloemen verhandeld.
Gelukkig hebben Engeland, Portugal, Spanje en Frankrijk op een andere datum Moederdag, stelt Straver. „Dat komt onze logistiek ten goede.”
Bloemenveiling Aalsmeer kwam dinsdag met zeer rooskleurige cijfers. Vorig jaar nam de omzet van de coöperatie met 3,7 procent toe tot bijna 1,7 miljard euro. De winst na belasting ligt op 6 miljoen euro.
In Aalsmeer worden dagelijks gemiddeld ruim 22 miljoen bloemen en planten verhandeld, afkomstig van 5400 kwekerijen. Ruim 85 procent van de handel wordt nog dezelfde dag geëxporteerd.
De meeste vaderlandse bloemen verdwijnen nog altijd richting Duitsland, vorig jaar voor ruim 1,5 miljard euro. Goede tweede is het Verenigd Koninkrijk met 832 miljoen, gevolgd door Frankrijk, Italië en België.
De Bloemenveiling wil graag groeien in Scandinavië. Probleem is dat ruim de helft van de huishoudens in het hoge noorden slechts van januari tot april tulpen koopt. Het is traditie om kleur en licht binnen te halen na de donkere en koude wintermaanden.
De rest van het jaar kopen de Scandinaviërs bloemen hooguit als een cadeautje, maar niet om zelf in een vaas te zetten. Dat moet veranderen door verschillende bloemen aan de seizoenen te koppelen.
De sierteeltmarkt wordt overigens steeds internationaler, zowel in de productie van bloemen en planten als in de afzet. Ruim 30 procent van de in Aalsmeer verhandelde bloemen komt uit het buitenland. Deels afkomstig van Nederlandse kwekers die zich in Oost-Afrika en Israël hebben gevestigd.
De Bloemenveiling presenteerde dinsdag ook een nieuwe directievoorzitter: Timo Huges. De 40-jarige Huges heeft niets met bloemen en planten. Hij komt van de Koninklijke Frans Maas Groep, waar hij in veertien jaar uitgroeide tot specialist op het gebied van logistiek. „Toen ik mij in de veiling ging verdiepen, bleek het een logistiek heel interessant en commercieel zeer uitdagend bedrijf.”
Huges mag de Bloemenveiling opstuwen in de vaart der volken. Het bedrijf kondigde dinsdag aan binnen twintig jaar de omzet te willen verdubbelen. Probleem daarbij is de ruimte en het vervoer. Van alle handel gaat 90 procent over de weg. En daar staat het steeds vaker stil. Zeker de provinciale weg N201 -cruciaal voor aan- en afvoer van de veiling- is in de regio een beruchte bottleneck. De veiling steekt 9 miljoen euro in de omlegging ervan.
Aalsmeer denkt in het volgende decennium 90 hectare bedrijfsruimte nodig te hebben. „Die ruimte is moeilijk te vinden”, stelt Straver. „Veiling, bedrijfsleven en overheden in de regio doen als Flower Mainport Aalsmeer een klemmend beroep op de landelijke overheid om extra ruimte en verbetering van de bereikbaarheid te realiseren.”
De veiling zelf biedt werkgelegenheid aan 1800 mensen. Daar komen nog duizenden andere banen bij van allerlei bedrijven die actief zijn op en rond het complex.
De toekomst van de glastuinbouw in Nederland ziet er volgens de grote veilingen goed uit. FloraHolland, de iets grotere concurrent van Bloemenveiling Aalsmeer, maakte vorige week de jaarcijfers al bekend. Deze veiling presteerde iets beter, met een omzetgroei van 5,1 procent. FloraHolland kondigde eveneens grote uitbreidingsplannen aan.