Noise Killer gaat voertuiglawaai te lijf
Oldtimers, campers en bestelwagens zijn dankbare prooien voor de Noise Killer. Dit pakket geluidsdempende materialen vermindert het lawaai in deze voertuigen met 3 decibel. Een wassen neus volgens de leek. Een kenner weet dat hij 50 procent minder herrie kan verwachten.
De lange motorklep van een Snoek staat open. De bejaarde Citroën wordt door een medewerker van Noise Killer onder handen genomen. Op de bodemplaat ligt na de ’operatie’ een grijze mat. Op de wielkasten prijkt zilverkleurig materiaal.Niet alleen oudjes melden zich in de garage van ReGa Parts, het Edese bedrijf dat Noise Killer vertegenwoordigt in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Naast de Snoek pronkt een felblauwe, nieuwe Peugeot 107.
„Noise Killer komt uit Engeland. Daar is het product zo’n tien jaar op de markt”, merkt salesmanager Joppe van Stiphout op. „Nieuw ontwikkelde voertuigen zijn steeds stiller. Ik krijg wel met enige regelmaat klanten over de vloer die net een nieuwe auto hebben gekocht. Het betreft voornamelijk modellen met een dieselmotor. Toch bedienen we in de eerste plaats mensen die in een oude auto rondrijden en degenen die lange afstanden in een camper of bestelwagen afleggen. Geluidsreductie levert hun meer rijcomfort op. Geluid is trilling en verplaatst zich via lucht en door materialen. Ons product is speciaal ontwikkeld voor geluidsabsorptie. Het vermindert motor- en aandrijfgeluid en beperkt resonanties in carrosserieplaten.”
Doffe klap
Van Stiphout pakt de Noise Killermaterialen erbij. Vijf matten, een motordeken en een bus verf. „De Noise Killer Liquid, een geluiddempende verf, wordt enkel voor oldtimers gebruikt. Dit product zet trillingen om in warmte en vermindert op die manier de productie van hoorbare geluidsgolven. De verf wordt meestal op de onderkant van de auto en in wielkasten aangebracht.”
Een simpel testje met twee kleine verfblikjes waarin een moertje zit, etaleert de werking van de Noise Killer Liquid. Op een van de blikken zit een laag van deze verf. Tijdens het schudden van dit blik klinkt het geluid van de bewegende moer veel doffer dan bij het ongeverfde blik.
„Al onze materialen zijn olie-, hitte- en vochtbestendig”, vervolgt Van Stiphout. „De matten in het pakket zijn van een soepel blijvende rubbersoort die geluiden absorbeert. Het motorcompartiment is een klankkast. Over het motorblok komt daarom een motordeken te liggen, een loden mat met aan weerszijden onbrandbaar vezeldoek. De motordeken is toepasbaar op alle vloeistofgekoelde motoren, zelfs bij een oude Volvo Amazone die bekend staat om zijn hitteafgifte. Bij de luchtgekoelde varianten in de Kever en de Deux Chevaux kan hij niet worden gebruikt.
Geluiden die langs de motordeken ontsnappen, proberen we zo veel mogelijk te vangen met een zogeheten Foil Facedmat, die we tegen de binnenkant van de motorkap plakken.”
Een Barriermat binnenin de auto absorbeert materiaaltrillingen, legt Van Stiphout verder uit. „De Barrier krijgt een plek op treeplanken, op wielkasten en in portieren. Een autodeur is een klankkast voor weg- en motorgeluid. Leuke bijkomstigheid is dat een portier dankzij een Barrier met een doffe klap dichtslaat. Dat geeft een degelijke indruk.”
Niet alleen de bovenkant van de wielkasten wordt aangepakt. „De complete vloermat gaat uit een voertuig. Vervolgens komt er een Non-Adhevise op de vloer te liggen. Dit is de enige niet-zelfklevende mat van de set. Maak je de Non-Adhevise op de bodemplaat vast, dan krijg je namelijk problemen met condens en ontstaat er roest of schimmel.
De zilverkleurige Lead Sandwich passen we het minst toe. Deze mat bevat een loden plaat en is onder meer geschikt voor oudere types Mercedesbussen, waarbij de motor in de cabine staat.
Instructie
Van Stiphout levert kant-en-klare doe-het-zelfsets aan consumenten. Alle delen zijn op maat gesneden, genummerd en voorzien van instructie voor montage. De gemiddelde prijs ligt rond de 325 euro. „De motordeken is met 145 euro het duurste onderdeel. Ik heb graag dat mensen een compleet set kopen, omdat dit het beste resultaat geeft. Zo’n set is ook voordeliger dan de optelsom van losse onderdelen.
Wanneer iemand het materiaal door ons laat inbouwen, kost dit 250 euro, omdat we hier zo’n vier uur voor nodig hebben. Een klant zal er zelf een dag over doen. Zeker wanneer het een oldtimer betreft. Met zo’n oudje moet je voorzichtig omspringen, anders breekt er snel iets af.”
De salesmanager breidt zijn assortiment voortdurend uit. „Inmiddels heb ik sets voor alle Land Rovermodellen, vrijwel alle typen campers, veel bestelbussen en verschillende oldtimers. Het streven is om dit jaar pakketten voor onder meer Toyota Landcruisers, Suzuki Vitara’s, oude Citroënmodellen en een aantal nieuwe modellen van verschillende importeurs samen te stellen.
Wanneer iemand aanklopt met een auto waarvoor nog geen set bestaat, bouw ik de materialen soms gratis in. Het mes snijdt dan aan twee kanten: de klant is geholpen en ik beschik na de klus over mallen voor een nieuw autotype.”
Pieken
Noise Killer levert een aanzienlijke geluidsreductie. „Normaliter neemt het geluidsniveau met 3 decibel af. Voor een leek lijkt dat niets op een totaal van zo’n 80 decibel. Het betekent echter dat het lawaai met 50 procent vermindert. Noise Killermaterialen halen de pieken van geluidsfrequenties af. Die leveren de meeste irritatie op.
Uitgangspunt van Noise Killer is dat alle materialen in het interieur van een voertuig en in de kofferbak onzichtbaar zijn. „De auto is voor veel mensen immers een heilige koe. Zij zitten niet te wachten op zichtbare grijze en zilverkleurige matten.”
Van Stiphout trekt een portier van de Peugeot 107 open. Inderdaad wijst niets op de aanwezigheid van Noise Killerproducten. Alleen de doffe klap waarmee de deur dichtslaat, spreekt boekdelen.
De salesmanager schat de toekomst zonnig in. „Ik bouw mijn activiteiten rustig uit. Inmiddels ben ik bezig geweest met geluidsisolatie voor generatoren en grasmaaiers. Dit jaar wil ik me ook op motorboten gaan richten.”