Resultaat van Unilever neemt behoorlijk toe
ROTTERDAM (ANP) - Een stevig groeiende consumentenvraag overal in de wereld heeft het voedingsmiddelenconcern Unilever in de kaart gespeeld.
Het bedrijf zag in het eerste kwartaal van 2006 de omzet met bijna 9 procent groeien tot 9,5 miljard euro. De onderliggende omzetgroei, waarin zonder de effecten van overnames en wisselkoersen niet zijn meegenomen, bedroeg 2,9 procent.De operationele winst van Unilever, bekend van merken zoals Omo, Knorr en Ola, steeg met 7 procent tot 1,4 miljard euro. De nettowinst klom tot ruim 1 miljard euro, 8 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Unilever donderdag publiceerde. De resultaten waren minder goed dan de verwachtingen van bankanalisten. Gerekend werd op een onderliggende omzetgroei van 3,5 procent. Unilever zag de resultaten in het kwartaal positief beïnvloed door wisselkoersverschillen. Dat scheelde ruim 6 procent in de omzet. Het bedrijf gaf wel meer uit aan reclame.