In de wolken met een cockpit
SOESTERBERG - Ooit in de cockpit van een F-16 willen kruipen? Of op de schietstoel van een Starfighter willen plaatsnemen? In Soesterberg kan het. Oude kisten, nieuwe ontdekkingen.
Dreigend priemen raketten van de groep Geleide Wapens in het luchtruim. Op het platform, iets verderop, staat een F-15 in de startblokken. Een F-16 in vol ornaat wacht binnen.Vanaf vandaag stelt het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg de werkruimte van verschillende straaljagers, een helikopter en een transportvliegtuig open. Bezoekers kunnen in de meivakantie een kijkje nemen in de wereld van piloten, vliegers en captains. Geïnteresseerden moeten snel zijn, vrijdagmiddag sluiten de cockpitdeuren al weer.
Bezoekers zijn in het MLM al snel in de wolken. Tijdens deze Open Cockpitdagen staan de deuren open van een F-104 Starfighter, een NF-5B Freedom Fighter, een F-16 Figthing Falcon en de Alouette III Grasshopper. Buiten kunnen dagjesmensen een blik werpen in de cabine van een Fokker F-27 Troopship en een heuse C-47 Dakota.
„Het hele jaar door vragen bezoeker of ze een kijkje kunnen nemen in de cockpit”, vertelt MLM-woordvoerder Mariëlle Nienhuis. „We komen deze meivakantie tegemoet aan die wens.” Het gaat goed met het MLM. Het aantal bezoekers ligt inmiddels boven de 150.000 per jaar. Alleen al tijdens de Open Cockpitdagen verwacht het MLM dik tienduizend gasten. „Het wordt druk.”
Ondanks het goede nieuws hangt er een donkere wolk boven het luchtvaartmuseum. Het MLM staat op de nominatie om, samen met het Legermuseum in Delft, te verkassen naar de vliegbasis Soesterberg, aan de andere kant van de A28 Amersfoort-Utrecht. Op 1 januari sluit de basis de poorten en moeten de Chinooks en Cougars van Defensie vertrekken naar Gilze-Rijen.
De onzekerheid in het MLM is groot. Ook voor de zestig vrijwillligers. De provincie Utrecht heeft alvast enkele hangars op de basis gereserveerd, om de 40 tot 45 historische toestellen bij een eventuele verhuizing onder te brengen. Een definitief besluit van minister Kamp van Defensie laat echter op zich wachten. „Heel vervelend”, reageert MLM-woordvoerder Mariëlle Nienhuis. „Door de onzekerheid is het voor ons lastig om investeringen te doen.”
De verhuizing heeft ongetwijfeld gevolgen voor de entreeprijs. „Waarschijnlijk moeten we kaartjes gaan verkopen”, vertelt Nienhuis. Tot op heden krijgen bezoekers gratis toegang. „Delft heft al entree.”
In de C-47 Dakota zit Stijn (6) op de stoel van de gezagvoerder. Vol ontzag luistert hij tijdens ’vlucht’ SSB-2 naar de technische uiteenzetting over hoogteroer, snelheidsmeter en kunstmatige horizon. „Als je onder de minimale snelheid komt, loop je het risico naar beneden te klappen”, vertelt gids N. Wolters. Stijn denkt even na. „Maar dan valt mijn broertje ook naar beneden.”
In drie hallen en een buitenterrein geeft het MLM een overzicht van de ontwikkeling van de militaire luchtvaart in ons land. De geschiedenis begint aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Jachtvliegtuigen groeien uit van fragiele, kwetsbare houten wrochtsels tot geavanceerde high-tech toestellen. Ratelende boordmitrailleurs maken plaats voor allesvernietigend wapentuig.
Door nieuwe technische uitdagingen, ontwikkelen de zondagsvliegers van het eerste uur zich in enkele decennia tijd tot vliegende informatiemanagers. De technische mogelijkheden stellenen daarbij steeds hogere psychische en fysieke eisen aan piloten, zo blijkt uit de tijdelijke expositie ”Jachtvliegers, van aviateur tot straaljagerpiloot”.
Het geheim van het museum is de collectie. „Wij willen geen pretpark zijn, maar bezoekers de leefwereld van piloten laten ervaren.” In het Flying Center wacht daarvoor onder andere F-16 flight-simulator opgesteld. Jeugdige bezoekers gaan niet met lege handen naar huis. Als herinnering krijgen ze een instapkaart met een foto en wetenswaardigheden van het vliegtuig.
Dit is de kans om een keer plaats te nemen op een schietstoel. Nergens aankomen!