Binnenland

Maat vol voor actiecomité TunnelTolvrij.nl

TERNEUZEN - Stop de verkoop van de Westerscheldetunnel en maak de tunnel tolvrij. Dat zijn de twee eisen die het actiecomité TunnelTolvrij.nl stelt. Met de uitgifte van zogenaamde aandelen en de mogelijkheid een stukje tunnel te adopteren wil de groep aan minister Zalm duidelijk maken dat de maat vol is. „We worden nu al drie jaar uitgemolken.”

Niels Eckhardt
1 May 2006 07:49Gewijzigd op 14 November 2020 03:42

Een ritje door de tunnel naar Terneuzen en terug kost 8,80 euro. Voor een vrachtauto is dat zelfs 44 euro. Toen de toltarieven per 1 januari 2006 8 procent stegen en minister Zalm ook nog voorstelde om de tunnel te verkopen, was de maat vol voor een groep Zeeuws-Vlamingen onder leiding van Gerrit-Jan Bogert en Fons van Limpt.Op een paar plekken rond de ingang van de tunnel hangen spandoeken, maar op nog veel meer plekken in Terneuzen en omstreken hangt voor de ramen een Bewijs van aandeel. ”Ik betaal ook belasting. Dit aandeel is daarom van mij! Ik verkoop niet”, luidt de boodschap op dit aandeel.

Behoorlijk laat om drie jaar na opening van de tunnel pas in actie te komen, erkent Van Limpt. „De Zeeuw is kennelijk traag. Pas als het water letterlijk aan de lippen staat, gaat hij protesteren. Hetzelfde geldt op dit moment voor de kwestie rond het ontpolderen, waarbij landbouwgrond aan de zee wordt teruggegeven. Bij veel mensen leeft het beeld: je kunt er toch niets aan veranderen. Wij willen met deze actie hoog inzetten, maar als we kunnen bereiken dat de Zeeuws-Vlamingen korting krijgen om door de tunnel te kunnen rijden, zijn we ook al tevreden. We willen Den Haag duidelijk maken dat het absurd is dat je moet betalen om over een openbare weg naar de rest van Nederland te rijden. Bovendien is er hier, zoals bij andere toltunnels wel het geval is, geen alternatief. Of je moet via Antwerpen 100 kilometer omrijden.”

Als de tunnel -nu voor 95,4 procent in bezit van het Rijk- in private handen komt, zijn de gevolgen niet te overzien, vreest Van Limpt. „Dan worden de tarieven de komende jaren nog veel verder opgeschroefd.” De provincie Zeeland, die de overige 4,6 procent van de aandelen bezit, stemde tot zijn genoegen onlangs tegen verkoop van de tunnel. Kennelijk is het protest in Den Haag gehoord, want de PvdA en het CDA hebben minister Zalm gevraagd of er wel draagvlak voor verkoop is bij de Zeeuwen.

De voordelen van de tunnel voor Zeeuws-Vlaanderen vallen Van Limpt erg tegen. „De verwachting voor opening van de tunnel was dat die goed zou zijn voor de economie in Zeeuws-Vlaanderen. Het zou zelfs 5500 banen opleveren. Maar we zien nu dat bedrijven hier wegtrekken. De Belastingdienst bijvoorbeeld overweegt te verhuizen naar de overkant.”

De actievoerder ervoer zelf dat het niet eenvoudig is om een baan te krijgen in Zeeuws-Vlaanderen. De van oorsprong Brabander heeft acht maanden lang gesolliciteerd, waarna hij uiteindelijk werk vond bij de zuiderburen in Gent.

Van Limpt is afdelingsvoorzitter van de SP in Terneuzen. „Sommigen vinden de actie te politiek getint, maar wij proberen het boven de politiek uit te tillen. De actie wordt ook breed gedragen onder andere politieke partijen en onder de bevolking.” Er komen nog meer ludieke acties aan, verzekert Van Limpt. „We denken eraan zwembandjes uit te gaan delen of we roeien een stukje de Westerschelde op om aan te geven dat alternatieven voor de tunneloversteek moeilijk zijn te vinden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer