„Meer schoolleiders met burn-out”
UTRECHT (ANP) - Het aantal schoolleiders in het basisonderwijs met een burn-out neemt rap toe. Dat komt doordat ze het hoofd moeten bieden aan groeiende onveiligheid, over te weinig goed personeel beschikken en veel te krap in hun tijd zitten.
Met die klaagzang opende voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) T. Duif gisteren het jaarcongres van zijn vereniging. Om de opeenstapeling van problemen het hoofd te bieden zou de overheid fors moeten investeren in de basisscholen. Nu gaat al het extra geld voornamelijk naar het hoger onderwijs en zijn basisscholen het kind van de rekening.„We mogen vaststellen dat het primair onderwijs verreweg de grootste onderwijssector is, maar nauwelijks meedeelt in nieuwe investeringen”, zei Duif. Daar komt nog eens bij dat schoolleiders slecht betaald worden, in vergelijking met de enorme verzwaring van hun taak en met salarissen in andere sectoren van het onderwijs. „Wij willen niet steeds bedelen om een adequate honorering.”
Duif erkende dat de kenniseconomie gebaat is bij investeringen in hoger onderwijs en onderzoek, maar stelt dat het fundament niet veronachtzaamd mag worden. „Basisonderwijs, het woord zegt het al, legt dit fundament.” Hij waarschuwt voor een gapend gat tussen funderend en hoger onderwijs.
Waar Duif het had over een aantal miljoenen extra hier en daar voor het basisonderwijs, sprak minister Van der Hoeven (Onderwijs), die na hem het woord voerde, van aanzienlijke investeringen. Ze wees op 100 miljoen extra voor beter bestuur en management, 40 miljoen voor ondersteunend personeel en kleinere scholen en nog eens 60 miljoen voor professionalisering van het personeel.
Met ingang van volgend schooljaar krijgen basisscholen een budget van het ministerie van Onderwijs dat ze zelf moeten verdelen, de zogeheten lumpsum. Van der Hoeven waarschuwde de scholen dat ze het bedrag niet uit angst voor tekorten moeten oppotten. „Spaarzaamheid is een deugd, maar overdrijf het niet.”
Duif wees ook op het jaarverslag van de Inspectie van het Onderwijs dat deze week verscheen. Daarin staat dat een kwart van de leerlingen niet goed kan lezen als ze de basisschool verlaten. De AVS-voorzitter noemt dat een „sluipmoordenaar”, omdat leerlingen die niet goed kunnen lezen, ook in andere vakken gaan achterlopen.