Binnenland

Jongeren komen gemakkelijk aan drank bij evenementen

RIJSWIJK (ANP) – Ondernemers verkopen bij evenementen steeds gemakkelijker alcohol aan jongeren. Hield in 2004 20 procent van hen zich niet aan de Drank– en Horecawet, in 2006 was dat tot 34 procent gestegen.

27 April 2006 19:25Gewijzigd op 14 November 2020 03:42

Volgens de wet mogen jongeren onder 16 jaar geen zwak alcoholhoudende drank als bier kopen. Bij sterke dranken, bijvoorbeeld wodka en jenever, ligt de grens bij 18 jaar. Een verkoper van drank moet bij twijfel jongeren vragen zich te legitimeren.De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) deed van 15 april tot en met 15 oktober 2005 onderzoek bij 704 evenementen, zoals feesten met Koninginnedag, huishoudbeurzen en sportfestijnen. Als jongeren alcoholhoudende dranken probeerden te kopen, lukte hun dat in twee derde van de gevallen zonder dat hun werd gevraagd zich te legitimeren. De boetes voor ondernemers kunnen tot 4500 euro oplopen.

Eerder deze maand bleek uit een onderzoek van Bureau Intraval in opdracht van de VWA dat ook slijters en kroegbazen jongeren gemakkelijk alcoholhoudende dranken verkopen. De jongeren meldden weliswaar dat verkopers vaker naar hun leeftijd vroegen en een identiteitsbewijs wilden inzien, maar zij voegden eraan toe dat zij die controles meestal gemakkelijk wisten te omzeilen.

Konden jongeren bij evenementen vaak gemakkelijk aan alcoholhoudende dranken komen, voor sigaretten waren de obstakels nog geringer. Bijna de helft van de ondernemers (48 procent) verkocht tabaksproducten zonder jongeren naar hun identiteitsbewijs te vragen. De wet verbiedt de verkoop daarvan aan mensen onder 16 jaar.

Sinds eind 2002 is op enkele uitzonderingen na iedere vorm van reclame en sponsoring voor tabak verboden. Openlijke sponsoring van evenementen door tabaksfabrikanten komt sindsdien niet meer voor, maar de VWA constateert wel een sluipende vorm van reclame. Sigaretten en shag worden vaak verkocht in mobiele ‘zaken’ met een opvallende presentatie, die zich op het grensvlak van het reclameverbod bevindt. In vrijwel alle gevallen blijkt de tabaksindustrie daarbij een belangrijke rol te spelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer