Ontslagen bij mediabedrijven
RIJSWIJK (ANP) - Een reorganisatie en een overgang naar tabloidformaat leiden het komende jaar tot een verlies van meer dan 300 arbeidsplaatsen bij uitgeverij Wegener. De afgelopen jaren stonden veel mediabedrijven onder druk. Een overzicht.
December 2005: De uitgeverij Telegraaf Media Groep schrapt ruim 200 voltijdbanen wegens „structurele en cyclische ontwikkelingen” in de mediamarkt. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten.Juni 2005: De Tros schrapt 45 banen. Dat is een gevolg van bezuinigingen en politieke ontwikkelingen. Er werken tot dan toe ruim 200 mensen bij de omroep.
Maart 2005: Vanwege de fusie tussen het Algemeen Dagblad en zeven regionale kranten, verdwijnen bij PCM Uitgevers en Wegener ongeveer 325 van de ruim 1100 banen. De nieuwe Randstadkrant verschijnt voortaan in tabloidformaat.
Januari 2005: Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad worden wederom getroffen door een reorganisatie. In totaal zal het aantal banen bij de Media Groep Limburg (MGL) dit jaar met 35 afnemen tot 379. Volgens MGL is het banenverlies onvermijdelijk gezien het dalende aantal abonnees en advertenties.
Januari 2003: Door een nieuwe werkwijze van de Wereldomroep verdwijnen daar ongeveer zestig arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen onder de 400 werknemers worden niet uitgesloten. Al enige tijd klinken er vanuit het Commissariaat voor de Media en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap kritische geluiden over de brede aanpak van de Wereldomroep.
November 2002: Bij de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Yorin) verdwijnen 120 van de 800 arbeidsplaatsen. Met de reorganisatie hoopt het bedrijf de financiële resultaten te verbeteren. Alle acht afdelingen worden voortaan in één pand ondergebracht. Verder gaat de HMG scherper programma’s inkopen.
Mei 2002: Bij het Limburgs Dagblad en Dagblad De Limburger verdwijnen als gevolg van een reorganisatie 55 van de 266 arbeidsplaatsen. De ontslagen vallen onder redacteuren en verkoopmedewerkers.
April 2001: Amusementsbedrijf Endemol schrapt 82 van de ruim 800 banen in Nederland. Het bedrijf voegt de dochterbedrijven Joop van den Ende TV Producties en John de Mol Producties samen tot Endemol Nederland. De reorganisatie is ingegeven door ontwikkelingen in de markt, zo zegt Endemol.