Economie

Aardgas rendabel als autobrandstof

BRUSSEL - Aardgas en methaangas die zijn vervaardigd uit afval of uit gewassen als koolzaad zijn op dit moment economisch een goed alternatief voor benzine of diesel.

Redactie economie
26 April 2006 10:45Gewijzigd op 14 November 2020 03:41

Met het oog op de stijgende olieprijzen pleit de Europese Associatie voor Aardgas Gasvoertuigen (Engva) voor een verdere ontwikkeling van aard- en methaangas als volwaardige autobrandstof. Daartoe moeten er in samenspraak met regeringen ook meer tankstations komen.„Natuurlijk gas is nu een economisch rendabel en schoon alternatief voor benzine of diesel”, stelde Engva-voorzitter Boisen dinsdag bij aanvang van een driedaagse conferentie over natuurlijk gas voor auto’s, bussen en trucks in Brussel. „Wat je nodig hebt om een liter benzine te vervangen via methaangas uit hernieuwbare bronnen kost nu 50 cent. Dat maakt natuurlijk gas tot een volwaardig alternatief.”

Engva, die is opgericht op initiatief van de Nederlandse Gasunie en zes andere Europese gasmaatschappijen, vindt dat de tijd nu rijp is voor het opvoeren van de productie van aard- en biomethaangas. Boisen verwijst naar Duitsland, waar enkele jaren geleden een rondetafelconferentie plaatshad van verschillende belangenorganisaties. Dat heeft ertoe geleid dat er inmiddels al 700 tankstations voor natuurlijk gas zijn.

Vooral in grote steden slaat aardgas al aan als brandstof voor bussen. Als er meer tankstations komen, ziet Boisen natuurlijk gas ook als geschikte brandstof voor vrachtwagens die langere afstanden afleggen. Hij wijst daarbij ook op het milieuvoordeel. De uitstoot van schadelijk koolstofdioxide CO2 ligt bij aardgas tot 25 procent lager.

Voor het op dit moment nog minder goed verkrijgbaar biomethaangas, dat ontstaat bij de fermentatie van onder meer afval, slaat de milieubalans nog beter uit. „De CO2-uitstoot is daarbij bijna nul”, aldus Boisen.

Inmiddels is ook de auto-industrie geïnteresseerd in natuurlijk gas als brandstof. Onder meer Fiat, Ford, Opel en Volvo bieden al modellen aan die zowel op natuurlijk gas als op benzine kunnen rijden. Het voordeel van natuurlijk gas op het oude lpg-autogas is volgens Boisen dat het makkelijker te produceren is en er ook grotere voorraden van zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer