Rommelmarkt populairder dan veilingsite
AMSTERDAM - Ook al gaat de opmars van veilingsites nog steeds door, de ouderwetse rommelmarkt blijft geliefd.
Dat constateerde het onderzoeksbureau Trendbox dinsdag. Zeker 4,5 miljoen mensen kochten hun tweedehands artikel vorig jaar op een snuffelmarkt, terwijl 4 miljoen kopers daar de veilingsites voor afstruinden. Drie miljoen stapten een kringloopwinkel binnen.„De tweedehands markten zijn succesvol omdat ze vier belangrijke dimensies in zich hebben: het financiële voordeel, plezier, gemak en verantwoord omgaan met het milieu”, verklaart onderzoeksdirecteur Richard Werkhoven. „Internet biedt het gemak van een snelle en brede oriëntatie, terwijl rommelmarkten het element plezier en vermaak in zich hebben. De consument koopt en verkoopt makkelijker gebruikte artikelen.”
Volgens de onderzoeker voelen kringloopwinkels wel de druk van tweedehands handel online, maar spreken deze zaken zeker nog een specifieke doelgroep aan.
Vooral vijftigplussers, huishoudens met een laag inkomen en inwoners uit het noorden van het land kopen gebruikte goederen eerder in kringloopwinkels dan via internet. Het onderzoek is uitgevoerd onder 875 personen van 16 jaar en ouder.