Binnenland

Leesonderwijs vaak ondermaats

DEN HAAG - Basisscholen moeten meer werk maken van leesonderwijs. Dat verbetert leerprestaties van kinderen en voorkomt schooluitval.

Redactie politiek
25 April 2006 12:04Gewijzigd op 14 November 2020 03:41

Dat stelt de Onderwijsinspectie in het jaarverslag over 2005 dat dinsdagmiddag is gepubliceerd. Een kwart van de leerlingen verlaat het basisonderwijs met een vaardigheid in technisch lezen op het niveau van groep 6. Bij de helft van de scholen zijn er aan het eind van groep 3 al leerlingen die tot de zwakke lezers behoren.De zwakke prestaties bij het leesonderwijs hebben vooral te maken met de kwaliteit van het leesonderwijs op basisscholen. Er blijken grote verschillen te zijn in leesprestaties tussen scholen en klassen, zo constateert de inspectie in ”De staat van het onderwijs”.

In het voortgezet onderwijs ondervinden veel leerlingen nadelige gevolgen van gebrekkige leesvaardigheid. Een kwart van de leerlingen in de basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerwegen in het vmbo is niet in staat om zelfstandig hun schoolboeken te lezen.

Een gebrekkige leesvaardigheid is volgens de inspectie ook een oorzaak van voortijdig schoolverlaten. Als leerlingen op school niet goed kunnen meekomen, bestaat eerder de neiging de opleiding af te breken.

De inspectie maakt zich zorgen over het grote aantal schoolverlaters. In 2004 zijn er zo’n 180.000 jongeren tussen de 15 en 22 jaar zonder diploma van school gegaan. Velen bezochten later alsnog een school, maar de uitstroom blijft onverminderd groot.

Tegelijk met het jaarverslag presenteerde de Onderwijsinspectie een rapport over zeer zwakke scholen. Vier jaar geleden was de kwaliteit op ongeveer 4 procent van de basisscholen onder de maat. Bijna al deze zeer zwakke scholen zijn erin geslaagd hun prestaties te verbeteren. Daar tegenover staat dat er enkele tientallen zeer zwakke scholen zijn bijgekomen.

De onderwijsinspectie maakt zich zorgen over het fysiek geweld op scholen. In het basisonderwijs is het fysiek geweld toegenomen. In het speciaal onderwijs, het praktijkonderwijs en het vmbo is het aantal geweldsincidenten tussen leerlingen onverminderd hoog. Op driekwart van deze scholen is agressie een probleem. In toenemende mate pesten leerlingen elkaar via sms’jes en e-mails.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer