Hogere omzetraming TomTom
AMSTERDAM (ANP) - De navigatiesystemenproducent TomTom heeft zijn omzetraming voor dit jaar verhoogd. Het bedrijf meldde dinsdagmorgen bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers uit te gaan van een omzet van 1,1 miljard tot 1,3 miljard euro.
In februari was nog 1 miljard tot 1,1 miljard euro voorzien. De bijstelling is een gevolg van een goede start dit jaar, aldus TomTom. De interesse in navigatiesystemen neemt nog steeds toe. Het bedrijf schat dat de Europese markt dit jaar goed is voor in totaal 8 miljoen systemen tegen een eerdere prognose van 7 miljoen stuks.De omzet van het bedrijf kwam in de eerste drie maanden van het jaar uit op 256 miljoen euro. Dit betekende een stijging van 288 procent ten opzichte van de 66 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2005. De nettowinst nam met 121 procent toe tot 31 miljoen euro.
De omzet in het eerste kwartaal is 45 miljoen euro hoger uitgekomen dan analisten hadden verwacht. TomTom verkocht in totaal 762.000 navigatiesystemen voor in de auto of op de motor. De gemiddelde verkoopprijs bedroeg 305 euro. Analisten gingen uit van 290 euro.
TomTom heeft al enige tijd last van prijsdruk door toenemende concurrentie. In het eerste kwartaal van vorig jaar bedroeg de gemiddelde verkoopprijs aan de detailhandel nog 434 euro. In het vierde kwartaal was die prijs gezakt tot 337 euro. TomTom voorspelde in februari voor dit jaar een gemiddelde verkoopprijs van 300 euro. De onderneming handhaaft deze prognose.
De positie van TomTom op de Europese markt is met een marktaandeel van 57 procent nog steeds sterk. In de Verenigde Staten is het bedrijf de nummer twee met een aandeel van 20 procent.
De Amsterdamse onderneming, die in maart is opgenomen in de AEX-index, gaat voor het tweede kwartaal uit van een hogere omzet dan in het eerste kwartaal.