Ruim 1500 stakers bij autoproducent NedCar
BORN (ANP) - Ruim 1500 werknemers van de autofabriek NedCar in Born hebben vrijdag het werk voor 24 uur neergelegd. Dat zei actieleider C. van Bokkum van FNV Bondgenoten. Premier Balkenende zal zaterdag tijdens een bezoek aan Limburg ook zijn oor te luister leggen bij de werknemers van NedCar.
Op de vraag of de premier hun dan ook wat te bieden heeft, zei de minister-president vrijdag: „Ik ga ernaar toe om mijn betrokkenheid te tonen, ik kom niet als bemiddelaar.”Iedere staker die in aanmerking wilde komen voor een stakingsvergoeding van de bonden moest zich vrijdag voor vier uur ’s middags hebben ingeschreven als staker. De staking kende een rustig verloop. Stakers floten een beperkt aantal werkwilligen uit maar lieten hen wel de fabriek in. De productielijnen functioneerden, maar langzaam. De aflossing van de ochtend- door de middagploeg verliep zonder problemen. Even voor halftwee kwamen enkele tientallen medewerkers door de poorten. Eenzelfde aantal kwam na de wisseling naar buiten. De meeste werkwilligen werken overigens voor toeleveranciers van NedCar, zoals Peguform, dat op het NedCarterrein is gevestigd en motorkappen en bumpers levert.
De stakers konden zich laten registreren in café D’n Aezel in Holtum. Rond tien uur hadden al zeker 400 werknemers zich als staker ingeschreven, schatten FNV Bondgenoten en de CNV Bedrijvenbond. Registratie was ook mogelijk op actiepunten in Weert, Beek, Sittard en Heerlen.
Volgens NedCar hebben zich 370 werkwilligen gemeld. Voor een normale productie zijn duizend mensen nodig. Een onbekend aantal heeft een vrije dag opgenomen. „We weten dat daar veel mensen tussen zitten die onze actie steunen, maar het geld niet kunnen missen”, zei de FNV-actieleider.
Productielijnen als de carrosseriebouw, de lakstraat en de eindmontage functioneerden, maar heel langzaam, verklaarde een NedCarwoordvoerster. Naar verwachting zullen volgens NedCar aan het einde van deze dag ongeveer zeventig auto’s van de band rollen. Op een normale productiedag zijn dat er 500 tot 600. De normale productie komt naar verwachting maandag weer op gang.
Het management begrijpt de emoties, maar is erg teleurgesteld over de staking. De werkonderbreking heeft volgens het bedrijf geen enkel resultaat, integendeel: „Het schaadt de verkoop van de Mitsubishi Colt.” Bij het Japanse moederbedrijf Mitsubishi begrijpen ze volgens de woordvoerster helemaal niets van de staking. „Ze kennen het woord bij wijze van spreken niet eens.”
Door het wegvallen van de productie van de Smart ForFour van DaimlerChrysler wil Mitsubishi duizend mensen ontslaan. De stakers eisen een werkgarantie tot eind van het jaar. Vakbonden en ondernemingsraad willen tot eind van dit jaar de tijd om te zoeken naar een vervanger voor de Smart. Dat moet dan gebeuren door een speciale werkgroep.
NedCar wil dat ook, maar tegelijkertijd het ontslag van duizend mensen organiseren. Dat zou rond september zijn beslag moeten krijgen. De vakbonden en de or willen drie maanden extra de tijd. De vakbonden wijzen erop dat dit plan eigenaar Mitsubishi geen cent kost: DaimlerChrysler betaalt de lonen tot eind van dit jaar door.
De vakbonden willen uiterlijk woensdag horen of NedCar de eisen van de bonden inwilligt. Als NedCar daar niet op ingaat, willen de bonden volgende week donderdag en vrijdag weer een staking houden.