Werknemers Nedcar gaan staken
BORN (ANP) – Werknemers van NedCar gaan staken. Tijdens een bijeenkomst van de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond woensdagmiddag stemde een grote meerderheid van het aanwezige personeel voor acties. De bedoeling is dat vrijdag het werk in de Limburgse autofabriek 24 uur wordt stilgelegd.
Tijdens de stemming onder de 3000 medewerkers kwam het bijna tot een vechtpartij met iemand die tegen staken pleitte. Daarbij werd er geduwd en getrokken en vielen er hevige scheldwoorden. Kaderleden van de FNV vormden een cordon rondom de bedreigde man en hielden enkele vechtjassen vast om erger te voorkomen.De man was boos omdat bestuurder Chris van Bokkum van FNV–Bondgenoten de aanwezigen op de parkeerplaats voor NedCar wel had gevraagd wie voor staken was, maar niet wie tegen. Om erger te voorkomen stelde Van Bokkum die vraag alsnog. Slechts enkele tientallen werknemers stemden daarop tegen.
De werknemers eisen handhaving van de volledige werkgelegenheid tot eind dit jaar. In de tussentijd moet een taskforce gaan proberen nieuw werk binnen te halen ter vervanging van de Smart die uit de productie gaat.
NedCar en Mitsubishi weigeren op deze eis in te gaan. NedCar wil in september al beginnen met de aanvraag voor collectief ontslag van duizend medewerkers, zei Van Bokkum. „Onacceptabel" noemde hij dit.
Als de 24–uurs–staking vrijdag de directie niet op andere gedachten brengt, volgen er meer stakingsacties. Daarover wordt volgende week beslist.
Woensdagochtend probeerde directeur Goovaerts van NedCar in toespraken het personeel acties te ontraden. Bestuurder A. Bot van CNV–Bedrijvenbond noemde dit „chantage".
Vakbond de Unie doet niet aan de acties mee. De Unie was dan ook niet aanwezig op de manifestatie woensdagmiddag voor NedCar.
PvdA–Europarlementariër Bozkurt vindt dat de Europese Commissie uiteindelijk een nieuw EU–globaliseringsfonds in moet zetten als er inderdaad duizend banen verdwijnen bij NedCar.
Dat heeft zij woensdag gezegd in een debat in het Europees Parlement met verantwoordelijk Eurocommissaris Spidla (sociale zaken). Spidla heeft inhoudelijk nog niet gereageerd op het voorstel.
„In eerste instantie moeten natuurlijk alle inspanningen zijn gericht op het behoud van de werkgelegenheid en het zoeken naar een nieuwe partner”, aldus Bozkurt. „Als er toch banen verdwijnen, kan dit fonds een oplossing bieden”.
Tussen 2007 en 2013 heeft de EU jaarlijks 500 miljoen euro beschikbaar om de negatieve gevolgen van de globalisering van het bedrijfsleven op te vangen voor de industrie. NedCar past volgens Bozkurt in dat plaatje, omdat Limburg weinig industrie heeft.