Kamer achter plan uitbating Betuwelijn
DEN HAAG - „Erg gelukkig” is minister Peijs van Verkeer met het voorstel van de havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam en ProRail om samen de Betuweroute te exploiteren. De Kamer reageerde ook enthousiast en gaf Peijs groen licht om verder te gaan met de uitbating van de goederenspoorlijn.
Dat bleek dinsdag tijdens een Kamerdebat over de Betuweroute.Peijs stelde onlangs nog voor de uitbating van de goederenspoorlijn geheel in handen van spoorbeheerder ProRail te geven. De Kamer verzette zich daar fel tegen. Dat resulteerde in een nieuw voorstel van de minister. ProRail gaat de komende vijf jaar samen met de havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam de Betuweroute exploiteren.
De havenbedrijven gaan op zoek naar commerciële bedrijven die hun rol gedeeltelijk willen overnemen. Het is de bedoeling dat binnen een jaar na opening van de spoorlijn in 2007 een commercieel bedrijf meedoet. Daarmee zou een langgekoesterde wens van de Kamer in vervulling gaan. Die hoopt dat marktpartijen de Betuweroute rendabel kunnen uitbaten.
Een Kamermeerderheid van CDA, VVD, PvdA en LPF liet dinsdag blijken akkoord te kunnen gaan met deze opzet. De SGP wil dat Peijs haar voorstel verder uitwerkt voordat de Kamer haar definitief groen licht geeft. GroenLinks en SP zijn tegen de plannen. De SP denkt dat het voor vervoerders te duur wordt om de Betuweroute te gebruiken.
Het CDA wil dat minister Peijs met NS en ProRail afspraken maakt over de veiligheid op stations en in de trein. Met name in de avonduren voelen veel reizigers en NS-medewerkers zich onveilig. CDA’er Van Hijum presenteerde dinsdag een plan om de veiligheid te vergroten. De NS moeten duidelijke afspraken maken met de politie, zwartrijders harder aanpakken en optreden tegen vandalen.
Volgens de huidige afspraken tussen Rijk, NS en ProRail moet volgend jaar 57 procent van de reizigers zich in de avonduren veilig voelen in de trein en 47 procent van de mensen op de stations.